16 februari 2015

Nieuwe alliantie neemt het op tegen ongezonde kidsmarketing

Eerder schreef ik dat groente- en fruittelers  kansen laten liggen om consumenten  te beïnvloeden gezonde producten te kopen. Dat was prikkelend bedoeld maar natuurlijk ook een beetje oneerlijk. De Coca Cola’s van deze wereld zijn nu eenmaal heel erg goed in het verkopen van de eigen waar en hebben daar meer financiële middelen voor tot hun beschikking dan de gezonde voedingsindustrie.

Gelukkig is daar een helpende hand: Gisteren werd in het KRO-NCRV programma De Monitor bekendgemaakt dat de gezonde voedingsindustrie hulp gaat krijgen van de nieuwe Alliantie Stop Kindermarketing, een initiatief van de Consumentenbond. De Alliantie wil een wettelijk verbod op ongezonde kidsmarketing. Marketing gericht op kinderen zou zich volgens hen moeten beperken tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid. Marketing gericht op kinderen die het tegenovergestelde tot gevolg heeft, willen zij wettelijk laten verbieden. Jonge kinderen zijn volgens de alliantie niet weerbaar genoeg en niet bekend met het verschil tussen reclame en informatie.

demonitor

Zelfregulering

In De Monitor bagatelliseerde de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) de effectiviteit van kidsmarketing door te stellen dat er weinig kinderen onder de 13 jaar zelf boodschappen doen en dat het aantal reclames gericht op kinderen al erg is afgenomen.

Zij noemen de Alliantie in een persverklaring ‘mosterd na de maaltijd’ en wijzen naar een nieuwe Reclamecode die sinds 1 januari 2015 is ingegaan. In deze nieuwe Reclamecode, opgesteld door het bedrijfsleven, staat dat het verboden is om reclame voor voedingsmiddelen te maken als deze is gericht op kinderen tot 13 jaar oud. Maar: verpakkingen en winkelschappen zijn hiervan uitgezonderd. Spongebob mag dus nog steeds chocoladekoekjes aanprijzen op een display in de winkel. De Consumentenbond noemde dit eerder al onbegrijpelijk en eens te meer het bewijs dat het zelfregulerend vermogen van de voedingsindustrie ernstig tekortschiet.

Betuttelend?

Tegenstanders halen nu ook het “Ouders moeten gewoon nee zeggen tegen hun kind”-argument van stal. Dat is natuurlijk ook zo en gebeurt al heel erg vaak. Er zijn genoeg ouders die heel vaak nee zeggen maar na 25x toch zwichten. Het wordt ouders erg lastig gemaakt. Volgens een publicatie van de Consumentenbond blijkt dat van alle productverpakkingen met een verkoopstrategie gericht op kinderen, bijna 90% is voor een product dat niet goed past in een gezond voedingspatroon. En ook televisiereclames dragen bij aan een slecht eetpatroon voor kinderen. Liefst 94% van de voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen op televisie is reclame voor producten met veel suikers en/of vetten.

Dat is een van de redenen waarom je kind nooit aan je been zal hangen bij de groente-afdeling omdat hij toch écht die snacktomaten wil omdat hij daar Flippo’s voor krijgt. Dit soort taferelen vinden alleen maar plaats bij de paden waar producten worden verkocht met veel suikers en vetten, zoals de snoep- en chipspaden, maar ook bij producten als  Coco Pops-cornflakes en Smarties yoghurttoetjes. In deze paden vind je de merken die opvallen via het sponsoren van evenementen, supermarktdisplays en het inzetten van kinderidolen, waardoor ze geliefd zijn bij kinderen.

Het Nieuwe Normaal

De Volkskrant plaatste afgelopen zaterdag een groot stuk over ‘Het Nieuwe Normaal’. Zij vinden het eigenlijk te gek voor woorden dat producenten van gezonde producten moeten benadrukken dat hun producten gezond zijn. Dat moet omgedraaid worden. Gezond moet de norm zijn en ongezonde producten verdienen een sticker waarop staat waarom het product ongezond is, net zoals het geval is met tabak. Wat mij betreft neemt de Alliantie ook dit initiatief mee in hun plannen om onze obese samenleving af te laten slanken.

Den Haag

De komende maanden zal er veel gesproken worden tussen de partijen uit de alliantie en Haagse politici om te kijken hoe een eventueel verbod eruit moet komen te zien. Hoewel ik vind dat ieder kind ook recht heeft op de drie traditionele P’s patat, pizza, pannenkoek, denk ik dat we het de ouders van nu best iets makkelijker mogen maken. Als de politici de wetgeving rondom kidsmarketing aanpassen, en fruit- en groentetelers in het kidsmarketinggat springen dat straks ontstaat, moet dit goedkomen.

Verder lezen:
Kijk hier de afleveringen van De Monitor terug
Lees hier het position paper ‘Kidsmarketing’ van de Consumentenbond
10 reacties op de nieuwe Alliantie

De volgende partijen zijn aangesloten bij de Alliantie

  • Consumentenbond;
  • Diabetes Fonds;
  • foodwatch Nederland;
  • Hartstichting;
  • Nederlandse Associatie voor de Studie van Obesitas;
  • Nederlandse Obesitas Vereniging;
  • Nederlandse Vereniging van Diëtisten;
  • Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde
  • Wereld Kanker Onderzoek Fonds;
  • wetenschappers van Kinder Obesitas Centrum Heideheuvel, de Universiteit Maastricht en de Vrije Universiteit

Deel dit nieuwsbericht