24 januari 2019

Tim Hofman wint Issue Award 2019

Programmamaker Tim Hofman en zijn team hebben de Issue Award 2019 gewonnen. Hofman nam de prijs zojuist in ontvangst tijdens het Issuecongres in De Balie in Amsterdam. In november afgelopen jaar nam Hofman het initiatief tot een petitie voor een ruimer Kinderpardon naar aanleiding van zijn #BOOS docu ‘Terug naar je eige land’. Het burgerinitiatief werd binnen een dag ruim 100.000 keer ondertekend en was dagenlang in veel media het gesprek van de dag. “Tim Hofman heeft laten zien dat het inhumaan is om kinderen die in Nederland geboren en geworteld zijn, naar het land van hun ouders terug te sturen, waar ze zelfs de taal niet van spreken. Het debat over het Kinderpardon zal na de campagne ‘Terug naar je eige land’ nooit meer hetzelfde zijn,” aldus jurylid Reint Jan Renes (gedragswetenschapper van de Hogeschool Utrecht).

Andere genomineerden voor de prijs waren Michael Kulkens, die zijn zoon Tommy-Boy verloor bij een verkeersongeval en die sindsdien succesvol campagne voert tegen appen in het verkeer, en advocate Bénédicte Ficq en longarts Wanda de Kanter, die met campagnes en een juridische procedure vechten tegen tabaksverslaving.

Arjen Lubach krijgt Issue Oeuvre Award

Ook Arjen Lubach viel in de prijzen. Hij werd vandaag beloond met een Issue Oeuvre Award. Lubach kreeg de prijs uit waardering voor zijn werk als cabaretier en programmamaker, waarin hij volgens de jury bij herhaling en op humoristische wijze in staat is om brede maatschappelijke en politieke aandacht te creëren voor issues. “Bekende voorbeelden zijn de items over handelsverdrag TTIP waardoor ineens iedereen wist waar dit handelsverdrag over ging, de sleepwet waardoor de initiatiefnemers voldoende draagvlak voor hun referendumverzoek kregen en het item over kernenergie waardoor kernenergie als mogelijke oplossing van het energievraagstuk weer bespreekbaar werd. Maar ook andere issues zoals spitsheffing, het Groningergas of de invulling van de publieke omroep kwamen voorbij. De jury is verheugd om Lubach de eerste Issue Oeuvre Award uit te mogen reiken.” De oeuvreprijs werd dit jaar voor het eerst uitgereikt vanwege het tienjarig bestaan van de Issue Award.

Over de Issue Award

De Issue Award is een communicatie-vakprijs en geldt als beloning voor het succesvol agenderen van maatschappelijke onderwerpen. Initiatiefnemers die in aanmerking komen voor de prijs zijn er in geslaagd om het voorgaande jaar een issue op de maatschappelijke en/of politieke agenda te zetten. De jury let bij de selectie op criteria als maatschappelijke impact, relevantie, ondervonden weerstand, originaliteit en persoonlijke drive. De prijs is een initiatief van communicatiebureau De Issuemakers en werd dit jaar voor de tiende keer uitgereikt.

Jury

De vakjury van de Issue Award bestaat uit voorzitter Frits Wester (politiek journalist RTL), vice-voorzitter Reint Jan Renes (Lector Crossmediale Communicatie in het Publieke Domein aan de Hogeschool Utrecht), Marjan Olfers (bijzonder hoogleraar sport en recht aan de VU), Kemal Rijken (schrijver en publicist van onderzoeksartikelen en non-fictieboeken, waaronder ‘Van der Laan, biografie van een burgemeester’), Sigrid Verweij (communicatiedirecteur bij VNO-NCW), Liesbeth Breeveld (hoofd communicatie van de SER), Rob de Lange (auteur en algemeen verslaggever bij het Financieele Dagblad) en Andre Manning (directeur van Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals).

Eerdere winnaars

De afgelopen jaren ging de Issue Award onder meer naar de onderwijsactiegroep PO in Actie voor de wijze van agenderen van werkdruk en salarisproblemen in het Primair Onderwijs (2018), naar Hugo Borst en Carin Gaemers voor het issue ‘Kwaliteit van ouderenzorg’ (2017), naar Young & United (FNV) voor de afschaffing van het minimumjeugdloon (2016), naar Boyan Slat voor zijn duurzaamheidsinitiatief “The Ocean Cleanup” (2015), naar Quincy Gario en Pietitie.nl voor de Zwarte Pieten Discussie (2014), naar Stichting Wakker Dier voor de ‘Plofkipcampagne’ (2013), de pleegouders van Mauro voor het issue ‘Jonge asielzoekers’ (2012), naar Youp van ’t Hek voor zijn campagne tegen klantonvriendelijke helpdesks (2011) en naar Oxfam Novib voor de campagne Groene Sint (2010).

Deel dit nieuwsbericht