06 juni 2019

Een ondernemer werkt meer aan zijn of haar bedrijf dan in zijn of haar bedrijf

Mijn zus en ik komen beiden uit Brabant, uit een familie van ondernemers. Vooral van mijn moeders kant. Maar ook mijn vader verruilde in 1961 uiteindelijk een zeker bestaan in loondienst in voor dat van een zelfstandig ondernemer.

Ruim twintig jaar later, in 1987, besloot ik dezelfde stap te wagen en liet een interessante plek bij een mooi bureau achter voor een onzeker bestaan als zelfstandig ondernemer. Inmiddels hebben we de Issuemakers neergezet; een communicatieadviesbureau voor alle organisaties die hun maatschappelijke impact willen maken, hun reputatie willen verstevigen of hun hun maatschappelijke zichtbaarheid en sympathie willen vergroten.

Van communicatie adviseur naar ondernemerschap is best wel een spannende stap geweest. In deze ontwikkelingen heb ik bijzonder veel gehad aan de Entrepreneurs’ Organization waar ik lid van ben. Dat is een internationaal peer-to-peer netwerk met in Nederland zo’n 250 leden. Allemaal ondernemers die elkaar ondersteunen in het ondernemerschap. Want daarbij komen hele andere vaardigheden kijken, zoals bijvoorbeeld het aannemen van de juiste werknemers, het nemen van financieel risico, het ontwikkelen van de juiste lange termijn strategie, maar ook het omgaan met lastige medewerkers en opdrachtgevers. Ik merk dat ik veel heb geleerd (en nog steeds blijf leren) van mijn collega’s uit deze Entrepreneurs groep.

De afgelopen jaren is het me steeds duidelijker geworden dat ondernemer zijn iets anders is dan communicatieadviseur. Als ondernemer moet je steeds meer aan je bedrijf in plaats van in je bedrijf werken. Dat is ingewikkeld, zeker als je het adviseurschap zelf ook zo leuk vindt. Maar toch krijg ik daar iedere dag nog steeds bijzonder veel energie van.

#issuemakers #communicatie #ondernemerschap #issuemanagement

Deel dit nieuwsbericht