04 juni 2019

Leren, luisteren en nieuwsgierig zijn

Van medewerker op een communicatieadviesbureau tot eigenaar van een communicatieadviesbureau, dat is mijn professionele leven in een notendop. En dat is me gelukt door altijd te blijven leren. Toen ik in de jaren tachtig bij FHV BBDO werkte, dat ook wel gekscherend het ministerie van reclame werd genoemd, heb ik veel geleerd van mensen als Giep Franzen, Wim de Roos, Paul Schweitzer, Goos Geursen en Patrick Deroost. Eigenlijk heb ik daar het communicatievak echt geleerd.
In de jaren daarna heb ik mezelf ontwikkeld van een marketing-PR specialist naar een professional die heilig gelooft in geïntegreerde communicatie. Dat is natuurlijk met vallen en opstaan gegaan. Met het vieren van successen en met het maken van fouten, en daar weer van leren. Terugkijkend op mijn loopbaan, hebben een aantal eigenschappen – in willekeurige volgorde – mij gevormd; de drang om me voortdurend te blijven ontwikkelen en beter te worden, mijn vergaande nieuwsgierigheid, mijn interesse in mensen en organisatie en de wens om nieuwe mensen te leren kennen, met hen samen te werken en hen met elkaar in contact te brengen. Op welke manier dan ook
Een goede communicatieprofessional moet in mijn ogen altijd nieuwsgierig zijn. Nieuwsgierig naar wat er in de samenleving speelt en de impact die dat heeft op mensen en organisaties. Nieuwsgierig naar wat een opdrachtgever bedoelt wanneer hij of zij contact met je opneemt. En nieuwsgierig naar nieuwe ontwikkelingen in het vak en aanpalende vakgebieden als HR, IT en marketing. Nieuwsgierig zijn en de drang om te blijven leren gaan wat mij betreft hand in hand. Iedere dag staat voor mij in het teken van het leren van nieuwe dingen, als communicatie adviseur, als issuemaker en ook als ondernemer. Alleen door te blijven leren blijf je relevant.
De drang om te luisteren is wellicht de minst sexy eigenschap en ook de moeilijkste. Luisteren naar collega’s, naar opdrachtgevers, naar vakgenoten en naar maatschappelijke ontwikkelingen. De wil en de kunst om te luisteren is misschien wel de belangrijkste eigenschap om goed te zijn en goed te blijven in ons vak. Dat hou ik me iedere dag weer voor.

#issuemakers #issuemanagement #communicatie #BVPA #VPRA #Logeion

Deel dit nieuwsbericht