07 juni 2019

Maatschappelijke betrokkenheid is ons DNA

De Issuemakers is op dit moment een communicatieadviesbureau Amstelveen met twintig gedreven medewerkers dat zich op bijzondere wijze profileert door organisaties te adviseren en te ondersteunen die maatschappelijke impact hebben of willen maken. De eerste stap zette ik vijf en twintig jaar geleden toen ik vanuit huis ging werken. Een mobiele telefoon had ik nog niet, het internet stond nog in de kinderschoenen en mijn eerste email account herinner ik me nog heel goed. Dat is nu natuurlijk helemaal anders. Want wat zouden we als bureau zijn zonder internet, zonder website en zonder email. Technologische hulpmiddelen die het persoonlijke en professionele leven een stuk gemakkelijker maken.. Het gebruik maken van data en kunstmatige intelligentie is niet meer weg te denken uit ons vak. Maar deze technische hulpmiddelen kunnen ons denken en onze creativiteit echter niet vervangen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen het verschil maken.

Ruim 25 geleden besloot ik te stoppen bij het bureau waar ik op dat moment werkzaam was. Ik ruilde een zeker bestaan in voor een bestaan dat je ZZP+ zou kunnen noemen. Gelukkig was er al vrij snel een aantal vaste klanten en het kantoor aan huis werd na een jaar of drie ingeruild voor een heus kantoor dat werd gehuurd. Veel professioneler natuurlijk en een mooie plek om samen met mijn eerste medewerkers en klanten samen te zitten, plannen te bedenken en te maken. Mijn zus Sybrig was in 1997 ook voor zichzelf begonnen en tien jaar later zijn we gaan bekijken of we samen konden werken. Dat bleek het geval. En nu 10 jaar later zijn we nog steeds bij elkaar en runnen we samen De Issuemakers.

Sinds 2007 heet ons bureau De Issuemakers en hebben we ons in Nederland een mooie positie weten te verschaffen. Zonder alleen maar op groei te focussen, zijn we nu een middelgroot en hebben we een portfolio met mooie klanten – profit en non-profit – en interessante opdrachten. En dat is vanaf het begin zo geweest. Zo hebben we met name tijdens onze beginjaren veel en met veel plezier voor de NS gewerkt. Een wapenfeit is dat we bijvoorbeeld de NS en de CPNB aan elkaar hebben weten te koppelen en de campagne Tijd voor Lezen hebben ontwikkeld. Bekend geworden door o.a. het reizen met het Boekenweekgeschenk, de leescoupés en de NS Publieksprijs.

Maatschappelijke betrokkenheid was en is nog steeds een belangrijke drijfveer voor mij en voor de rest van de medewerkers van De Issuemakers. Eigenlijk liepen we vooruit op wat nu purpose denken heet. Maatschappelijke betrokkenheid is echter al jaren ons DNA. Daarmee onderscheiden we ons. En niet omdat het een bedrijfsoverweging is maar omdat het een persoonlijke keuze is. Meer weten over issuemaken of contact opnemen met de Issumakers kan via info@issuemakers.nl.

Dit is het laatste blog in een reeks van vijf in het kader van het 25-jarig ondernemerschap van Mayke van Keep.

Deel dit nieuwsbericht