28 juni 2019

Stemmen op je zestiende

Onze minister gaat kijken of de leeftijd om te stemmen verlaagd kan worden: is dat een goed idee of niet? Bij deze discussie staat de vraag centraal of jongeren wel voldoende kennis hebben om op hun zestiende te stemmen.

De vraag stellen is deze beantwoorden… het CBS heeft recent onderzocht dat 4 op de 10 jongeren tussen de 15 en 18 jaar tamelijk tot zeer geïnteresseerd is in politiek. En recente initiatieven als de klimaatmarsen waarbij een beroep werd gedaan op de politiek, werden door jongeren gestart. Want ook voor jongeren geldt dat zij graag mee willen denken en beslissen over hun en onze toekomst. Een voorbeeld ter illustratie: bij de stemming over de Brexit in Engeland hebben we gezien wat er gebeurt wanneer alleen ouderen gaan stemmen: doordat de jongeren niet op kwamen dagen om te stemmen hebben de ouderen gekozen voor een Brexit waar veel jongeren nu erg ongelukkig mee zijn. Het lijkt er op dat ouderen voorzichtiger en behoudender zijn, terwijl jongeren meer kijken naar de mogelijkheden van de toekomst.

Er wordt wel eens gezegd dat iemand van 16 ook nog niet mag drinken of autorijden, en dus ook niet mag stemmen. Dat lijkt nogal onlogisch, want wat is het verband tussen mogen drinken en stemmen? Trouwens, jongeren die een baantje hebben, betalen ook belasting? En dan is het toch logisch dat je ook mee mag praten en stemmen?

Naast het verlagen van de stemleeftijd denkt de minister momenteel aan een Jongerenparlement, om jongeren meer te betrekken bij politiek. Een eerste bijeenkomst daarover is er al geweest. Lijkt een leuk idee en wordt al veel georganiseerd in gemeenten. Maar het is toch een soort fopspeen: ze mogen even een keer meepraten maar niet meebeslissen. En het is onduidelijk wat er met hun input gebeurt. Nee, dan liever het verlagen van de stemleeftijd, dat heeft als voordeel dat jongeren (hopelijk) eerder gaan en blijven gaan.

En tenslotte nog een vraag die we onszelf moeten stellen. Richten wij als communicatiebranche ons wel voldoende op jongeren en wat hun bezighoudt. Natuurlijk, we maken gebruik van vloggers, influencers en kanalen die jongeren aanspreken. Maar houden wij bij het segmenteren van doelgroepen en het ontwikkelen en uitvoeren van campagnes rondom maatschappelijke issues wel voldoende rekening met jongeren en wat hun bezighoudt? En kunnen wij onze politici en beleidsmakers helpen jongeren te bereiken wanneer het over hun toekomst gaat?

Dit blog is geschreven door: Sybrig van Keep 

Deel dit nieuwsbericht