Doorgaan naar artikel

Wat is reputatie?

Het hebben van een goede reputatie is zowel voor individuen als organisaties erg belangrijk. Een reputatie is het beeld dat een ander van jou of jouw organisatie heeft.

Door je reputatie te onderhouden kunnen klanten, de media, het algemene publiek en andere stakeholders jouw bedrijf of organisatie waarderen.

Wij geven hier antwoord op wat een reputatie eigenlijk is, uit welke elementen een goede reputatie bestaat en wat de voordelen van reputatiemanagement zijn.

Reputatie: perspectief van buitenaf

Het hebben van een reputatie speelt in op de vraag ‘Hoe denken stakeholders over de organisatie?’. Een term als identiteit kijkt juist naar het perspectief vanuit de organisatie zelf, maar een reputatie wordt gevormd vanuit het perspectief van externe stakeholders.

Reputatie gaat dus over de totale indruk van externe stakeholders over het handelen van jouw organisatie, wat zich vertaalt in vertrouwen, waardering en steun. Dit zijn zaken die heel belangrijk zijn voor het succes van een bedrijf. Deze indruk wordt gevormd door ervaringen en door wat stakeholders zien en horen over je organisatie.

De definitie van een reputatie wordt gevormd door vier onderdelen:

  • De indruk die mensen hebben (subjectief).
  • Een reputatie is afhankelijk van het onderwerp en de stakeholdergroep.
  • Een reputatie is redelijk stabiel.
  • Het beeld van een organisatie wordt afgezet tegen een standaard, zoals een concurrent.

Reputatie houdt verband met identiteit. Het meest gunstige is als de kernwaarden van een organisatie helemaal overeenkomen met hoe betrokken externe stakeholders naar de organisatie kijken. Het kan daarentegen ook voorkomen dat mensen van buitenaf een heel ander, tegenstrijdig beeld van een organisatie hebben.

Over het algemeen wordt een reputatie gebaseerd op de feitelijke prestaties van een organisatie, het getoonde leiderschap, de maatschappelijke relevante, de wendbaarheid en de werkomgeving.

Uit welke elementen bestaat een goede reputatie?

De basis van een goede reputatie bestaat uit een aantal elementen.

1. Authentiek

Authenticiteit wordt door het algemene publiek en potentiële klanten gewaardeerd. Doen alsof en de schijn ophouden, acht men ongeloofwaardig. Daarom is het belangrijk oprecht te zijn.

2. Consistent

Een tweede element van een goede reputatie is het organiseren van communicatiemiddelen en acties die hetzelfde uitstralen en met elkaar overeenkomen. Zorg ervoor dat alles wat jij naar buiten brengt zich aan dezelfde boodschap houdt. Dit leidt namelijk tot een herkenbare positionering en uitstraling bij klanten en andere stakeholders.

3. Onderscheidend

Daarnaast is het belangrijk om met een unieke invalshoek de markt te betreden, zodat het externe stakeholders verrast. Als organisatie maak je duidelijke beloftes en moet je je op een bepaald punt onderscheiden van concurrentie. Vraag jezelf af wat er uniek is aan jou organisatie en werk vanuit hier verder.

4. Transparant

Het is ook belangrijk om open te zijn over de werkwijze en aanpak van bepaalde acties. Ook als er problemen zijn, is het belangrijk dit op een eerlijke, transparante manier te communiceren. Dat zorgt juist voor vertrouwen.

5. Zichtbaar

Als vijfde punt is zichtbaar zijn van belang voor de reputatie van een organisatie. Door zichtbaar te zijn in diverse media bereik je een groter publiek en ben je als organisatie vindbaarder voor veel stakeholders.

6. Responsief

Tenslotte is het belangrijk dat je als organisatie goed en adequaat reageert en dat je signalen uit de markt ook goed herkent. Communiceren, feedback geven en reageren zijn de bouwstenen van een goede reputatie voor jouw organisatie.

Lees ook het verschil tussen reputatie en imago en het reputatiemanagement stappenplan.

Begrippenlijst

Terug naar boven