Ga naar hoofdinhoud

Bart Kemp (Agractie Nederland) wint Issue Award 2020

Amstelveen, 23 januari 2020 –Het boerenprotest van 1 oktober gestart door Schapenboer Bart Kemp (Agractie Nederland) heeft de Issue Award 2020 gewonnen. Agractie-voorman Bart Kemp nam de prijs zojuist in ontvangst in De Balie in Amsterdam. De Issue Award wordt ieder jaar uitgereikt aan de persoon of organisatie die het afgelopen jaar op een opvallende, effectieve manier een onderwerp maatschappelijk en politiek wist te agenderen.

De jury, onder leiding van gedragswetenschapper Reint Jan Renes, waardeert de grootschalige en indrukwekkende demonstratie waarmee Kemp en zijn organisatie de stikstofproblematiek in relatie tot de Nederlandse boeren op de maatschappelijke agenda hebben gezet. Voor het eerst sinds dertig jaar gingen de boeren met hun tractoren massaal de straat op: één bericht van Bart Kemp op WhatsApp resulteerde in een van de grootste boerenprotesten uit de geschiedenis. De jury sprak verder haar waardering uit dat Kemp in de ongekende ophef rondom de boerenprotesten dichtbij zijn oorspronkelijke doelstelling bleef en op een persoonlijke manier aandacht is blijven vragen voor het belang van boeren en hun producten voor de Nederlandse samenleving.

“Door dit initiatief kwamen op 1 oktober 2019 21.000 boeren met ruim 5000 tractoren naar een overvol Malieveld om te demonstreren tegen het beleid van de overheid op het gebied van de landbouw. De demonstratie gaf die dag een Elfstedentocht allure: iedereen in Nederland sprak erover, of je nu wilde of niet, je kon op 1 oktober  – bijna letterlijk –  niet om de boeren heen. De media-aandacht was dan ook gigantisch. Een bijzondere prestatie die in 2019 door geen andere “issue-maker” is overtroffen. De jury wil met het uitreiken van de award aan Bart Kemp aangeven dat zij waardering heeft voor deze manier waarop hij het initiatief heeft genomen om het issue te agenderen en verder te brengen. 2019 werd door deze actie het jaar van de boeren”, aldus juryvoorzitter Renes.

De prijs werd overhandigd door Marjan Olfers, juriste en hoogleraar sport en recht aan de Vrije Universiteit van Amsterdam.

Bart Kemp van Agractie Nederland reageerde verheugd op de prijs: “Ook deze prijs onderstreept de relevantie van de Nederlandse voedselmakers voor ons allemaal. Agractie Nederland zal zich blijvend inzetten voor het vertellen van het verhaal van Nederlands voedsel, onder meer door ludieke acties.’’

Genomineerden
De andere twee genomineerden waren stichting SIRE (Stichting Ideële Reclame) met de #DOESLIEF-campagne en wethouder Rob Jonkman (ChristenUnie, gemeente Opsterland) met de petitie over jeugdzorg die werd ondertekend door 140 gemeenten. SIRE spoorde met de #DOESLIEF-campagne mensen aan om vriendelijker en met meer respect met elkaar om te gaan, zowel in het dagelijks leven als op social media. Jonkman initieerde en coördineerde de petitie, waarin de Tweede Kamer en het kabinet gevraagd werden om gemeenten bij te staan en meer geld beschikbaar te stellen voor jeugdzorg.

Jury
De vakjury van de Issue Award bestaat uit voorzitter Reint Jan Renes (lector Hogeschool van Amsterdam), Marjan Olfers (juriste en hoogleraar sport en recht aan de VU), Kemal Rijken (publicist, schrijver, historicus en politicoloog), Liesbeth Breeveld (hoofd communicatie van de SER), Rob de Lange (auteur en algemeen verslaggever bij het Financieel Dagblad), Guido Rijnja (adviseur communicatiebeleid Rijksvoorlichtingsdienst) en André Manning (directeur van Logeion, de beroepsorganisatie voor communicatieprofessionals).

Eerdere winnaars
Het afgelopen jaar ging de Issue Award naar Tim Hofman voor zijn initiatief tot een petitie voor een ruimer kinderpardon. Daarnaast kreeg Arjen Lubach een Oeuvre award met zijn programma “Zondag met Lubach” waarbij Lubach maatschappelijke issues belicht. In 2018 won onderwijsactiegroep PO in Actie de award voor de wijze van agenderen van werkdruk en salarisproblemen in het Primair Onderwijs, in 2017 ging de prijs naar Hugo Borst en Carin Gaemers voor het issue ‘Kwaliteit van ouderenzorg’. De Issue Award bestaat sinds 2010.

Over De Issuemakers
De Issue Award is een initiatief van communicatiebureau De Issuemakers. De Issuemakers is een communicatieadviesbureau gespecialiseerd in het agenderen en managen van maatschappelijke issues bij media, samenleving en politiek. De Issuemakers ondersteunt bedrijven of organisaties die impact hebben in de samenleving of die dit willen hebben. De Issuemakers ziet issues als kansen, signaleert ze vroegtijdig en koppelt ze aan bedrijven of organisaties, waardoor zij zich maatschappelijk kunnen verankeren en hun reputatie nog beter kunnen managen.

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Back To Top