21 januari 2019

De lusten en de lasten van de bezorgeconomie

De laatste maand van het jaar is voor zowel retail als consument de drukste maand van het jaar. Eerst Sinterklaas en wanneer die het land uit is, worden de voorbereidingen voor Kerst getroffen. Want naast het vieren van het traditionele kerstdiner vinden ook steeds meer Nederlanders een cadeautje onder de kerstboom. En waar vroeger winkelstraten en winkelcentra bevolkt werden door kooplustige Nederlanders, vinden kleding, boeken, speelgoed en elektronica – dankzij technologie-  steeds vaker via een bestelbusje van POST NL, DHL of UPS hun weg naar de consument.

En niet alleen tijdens december natuurlijk. Werk je op een willekeurige dag thuis, dan zie je de busjes af en aan rijden. En zijn het geen busjes, dan zijn het wel scooters, brommers en fietsers die eten bij de klant thuis bezorgen. Massaal kiezen we ervoor om de smartphone of de tablet het werk te laten doen, en niet onze voeten. Winkels, restaurants en zelfs de snackbar komen steeds vaker naar de klant. Werklunches worden aan de deur bezorgd.  Albert Heijn gaat warme maaltijden bezorgen. Gemak dient de mens.

Maar wat is de impact van deze “besteleconomie” op het milieu? Er doemen een aantal issues op waar we ons steeds bewuster van worden. Denk maar eens aan alle kleding die terug gestuurd wordt en niet buiten het pashokje op een kledingrek wordt gehangen. Denk eens aan al die bezorgers die voor minimale bedragen de hele dag rond rijden om het de klant zo gemakkelijk en goedkoop mogelijk te maken. Inmiddels wordt er al een lans gebroken voor een minimum leeftijd voor maaltijdbezorgers na het tragische ongeluk in Utrecht. En ook Veilig Verkeer Nederland sloeg eind vorig jarig alarm over de impact van al die bestelbusjes die een plek opeisen in toch al drukke woonwijken. Issues waar we een oplossing voor moeten vinden. En gelukkig zijn er ook al prachtige voorbeelden van hoe de bezorgeconomie een positieve impact kan hebben op onze samenleving; denk aan de bezorgers van POST NL die na de feestdagen ongebruikt speelgoed ophaalden om die bij kinderen te bezorgen die het wat minder goed hebben.

Onze bezorgeconomie draait op volle toeren. Dat lijkt voldoende reden om goed na te denken over hoe we de lusten en de lasten ervan zo goed mogelijk met elkaar in balans te brengen.

Deel dit nieuwsbericht