Doorgaan naar artikel

Een nieuwe generatie, een nieuw verhaal

Afgelopen weekend mocht ik een zaal met 800 studenten toespreken tijdens de verjaardag van mijn oude studentenvereniging. Ik complimenteerde de jongeren onder meer met hun actiebereidheid, die in de afgelopen jaren alsmaar lijkt toe te nemen. Hoog nodig, maar vooral erg hoopvol om te merken. De massale jongerenstakingen voor een beter klimaatbeleid en de actie tijdens Prinsjesdag voor de positie van jongeren zelf zijn hier slechts enkele voorbeelden van. De nieuwe generatie (Z) wordt niet voor niets al de ‘generation of activists’ genoemd. De manier waarop jongeren ‘iets’ aan de maatschappij willen bijdragen, lijkt met de groeiende actiebereidheid mee te veranderen.

Uit vandaag gepubliceerd onderzoek van De Volkskrant, naar de opbrengsten van de 25 grootste goede doelen in Nederland, blijkt dat het aantal donaties afgelopen jaar terugliep met 2,6%. Het Wereld Natuur Fonds zag zelfs 63 duizend (!) vaste gevers vertrekken in 2018. Terwijl de groeiende zorgen over klimaatverandering, biodiversiteit, en het behoud van gebieden als de Amazone dit jaar het nieuws domineren. ‘Met name de jongere generatie wil anders betrokken worden en anders verbonden zijn met maatschappelijke doelen’, verklaart Margreet Plug van Goede Doelen Nederland. ‘Steun aan goede doelen wordt vluchtiger met eenmalige bijdragen, gerichter aan een concreet project en actiever door zelf te sporten of crowdfunding te organiseren.’

Goede doelen anno 2019 lijken nieuwe strategieën nodig te hebben om de jongste generatie te bereiken én met hen samen te werken. De actiebereidheid is aanwezig, maar de manier waarop strookt vaak niet met hoe veel goede doelen het nu inrichten. Er lijkt een noodzaak om beter aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren zelf. Om aan te sluiten bij wat hen beweegt en hoe zij de wereld willen veranderen. En hoe kan dat beter dan jongeren zelf te bevragen en met hen samen te werken? Daarnaast lijken goede doelen de nieuwe generatie nu niet goed duidelijk te kunnen maken dat de continuïteit van hun impact staat of valt bij de continuïteit aan inkomsten. Dat, om een harde vuist te kunnen maken bij het oplossen van een issue, ook zekere massa nodig is.

De goede doelensector heeft behoefte aan een nieuw verhaal. Gelukkig is er een generatie met behoefte aan actie.

Maarten Spaans is sectormanager Maatschappelijke Organisaties bij De Issuemakers. 

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven