Ga naar hoofdinhoud

Jouw bedrijfsactiviteiten bekend maken of een nieuw product aanprijzen: zomaar een paar redenen om een persbericht uit te sturen. Maar waar let je op bij het schrijven van zo’n bericht? Wat moet er in het artikel voor de media komen te staan en welke zaken mag je absoluut niet vergeten? Hier lees je meer over de opzet en structuur van een persbericht. Ook vind je hier een persbericht voorbeeld.

Waarom een persbericht schrijven?

Wil je de aandacht trekken van media en hun lezers- of kijkpubliek en wil je dit doen zonder al te veel reclame te maken? Dan is een persbericht een goed idee. Zorg dat er nieuws te melden is waardoor bijvoorbeeld kranten het wel op willen pikken. Dit is een stuk goedkoper dan een echte advertentie plaatsen.

Hoe schrijf je een persbericht?

Maar dan moet er dus ook wel iets te melden zijn, het moet een nieuwsitem zijn. Is het overduidelijk alleen maar een reclametekst, die vertelt hoe goed je product of bedrijf is? Dan verdwijnt je bericht direct in de prullenbak van de journalist.

Een persbericht bij een PR campagne heeft nog meer voordelen dan een gewone advertentie, naast het geld wat je bespaart. Een leuk artikel wordt sneller gedeeld via social media, dat gebeurt niet zo snel bij een advertentie. Besef dat je echt moet focussen op het nieuws.

1. Trek de aandacht

Aandacht trekken is één van de belangrijkste onderdelen van een persbericht. Je kunt namelijk schrijven tot je een ons weegt, maar als je de aandacht niet weet te trekken is alle moeite voor niets. Dit begint al bij de redactie waar je jouw persbericht heen stuurt. Zij moeten jouw artikel de moeite waard vinden om het zelfs maar te lezen.

Stuur je een mail met bijgevoegd jouw artikel of wil je de redactie aansporen om zelf een artikel over jouw bedrijf, evenement of product te schrijven? In beide gevallen begint het met aandacht trekken.

Voorbeeld persbericht aandacht trekken

Jan Jansen, auteur van ‘Winterkost’, komt zaterdagmorgen (datum) signeren bij boekhandel De Wit

2. Hou het spannend bij de inleiding

Je bent niet de enige die een persbericht instuurt. Krijg je het voor elkaar dat je bericht gelezen wordt, dan moet je de aandacht ook vasthouden.

Een persbericht moet helder en direct zijn. Redacties hebben nu eenmaal geen tijd om eerst door ellenlange teksten te worstelen om te beoordelen of iets wel of niet interessant voor ze is. Een richtlijn voor de inleiding is om onder de 60 woorden te blijven, waarbij je gebruik maakt van de bekende 5 W’s en H. Dit staat voor Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe. Door antwoordt te geven op deze vragen in de inleiding weet je dat je niks belangrijks over het hoofd ziet.

Voorbeeld persbericht inleiding

Basketbalclub Novo (wie) houdt zaterdag 23 maart (wanneer) een open dag (wat) in sporthal De Vlijt (waar) ter ere van hun twintig jarig bestaan (waarom), waarbij profbasketballer Jannick een clinic zal verzorgen. Deelname is gratis, wel even opgeven (hoe).

3. Na de inleiding: gebruik de omgekeerde pyramide

Natuurlijk is het veel interessanter als je het persbericht uitbreidt met meer achtergrondinformatie. Misschien heb je meer te vertellen over het product of hoelang het bedrijf al bestaat. Is er een nieuwe ontwikkeling binnen jullie bedrijf, dan wil je misschien laten weten waardoor dit is ontstaan.

Achterliggende informatie en uitgebreider ingaan op de zaken doe je in de rest van het bericht. Hou hierbij rekening dat journalisten het bericht ‘scannen’ van boven naar beneden. Belangrijker informatie krijgt dus een plek meer bovenaan, en meer details kun je beter wat verder onderaan delen. Gebruik ook goede subkoppen en lardeer met bijvoorbeeld een quote van betrokkenen.

Voorbeeld persbericht na inleiding

Jannick is zelf een oud Novo speler en inmiddels al twee jaar op rij verkozen tot beste Basketballer van het land. Hij speelt al geruime tijd bij ZZ Leiden en behaalde al heel wat overwinningen met deze club. Hij deelt graag zijn skills met onze dorpsgenoten nu Novo 20 jaar bestaat. Meedoen mag zodra je een bal kunt vasthouden. Om de te verwachte drukte over de dag te verspreiden is opgeven noodzakelijk.

4. Afbeeldingen toevoegen

Of redacties wel of niet gebruik maken van een meegestuurde afbeelding is vooraf niet goed in te schatten, maar beeldmateriaal meesturen geeft ze in ieder geval de mogelijkheid om er gebruik van te maken. Of ze dit doen hangt af van de ruimte die ze hebben en of het bij hun stijl en publicatieformat past.

Als ze je eerst nog om beeldmateriaal moeten vragen, werp je een extra drempel op. En eerlijk is eerlijk: met een foto bij je persbericht valt deze meer op. Mensen scannen vaak toch eerst de afbeeldingen.

5. Maak een artikel tot een verhaal

Droge stof opdreunen biedt de mogelijkheid veel informatie te delen, maar om de publicatiekans te vergroten is het handiger om de lezer te pakken met een verhaal. Dat wil zeggen dat je niet alleen maar feiten opsomt, maar ook het verhaal erachter vertelt (waarom iets is ontstaan, wat was de wens, wat was de aanleiding?) of dat je uitspraken van iemand aanhaalt.

6. Meer informatie

Maak het de redactie makkelijk door duidelijk jouw contactgegevens door te geven. En wanneer je  bereikbaar bent. Probeer alle obstakels uit de weg te ruimen en maak het de journalist zo makkelijk mogelijk. Want elke extra handeling is een potentiële reden om af te haken en je bericht niet meer te plaatsen. Laat ook duidelijk in het bericht zien over welk bedrijf het nu eigenlijk gaat!

7. Wel of niet vooraf telefonisch contact met de redactie?

Soms is het raadzaam om eerst even te bellen met de reactie en aan te geven wat eraan komt. In sommige gevallen helpt dat de redactie in de planning en vaak geeft zo’n contactmoment ook helpende inzichten. Bijvoorbeeld doordat de redactie aangeeft bepaalde cijfers ergens bij te willen ontvangen. Of het helpt bij de timing van je bericht, omdat je hoort dat een ander nieuwsitem op een bepaalde dag al aandacht krijgt.

Let wel op: teveel contact kan ook drammerig overkomen. Journalisten zitten niet te wachten op allerlei bedrijven en organisaties die hen te pas en te onpas vooraf bellen, dan persberichten mailen, dan nabellen of het ontvangen is et cetera. Dan werkt het averechts en maakt dat de journalist een aversie tegen je organisatie of bedrijf ontwikkelt.

Persbericht voorbeeld

Hier vind je een persbericht voorbeeld met daarin de richtlijnen die we hierboven noemden verwerkt.

Tekstbureau Willy schrijft 3 maanden gratis voor milieu-initiatieven

Tekstbureau Willy biedt de komende drie maanden haar werkzaamheden gratis aan voor stichtingen, verenigingen of bedrijven die iets goed willen doen voor het milieu. Omdat het probleem rondom het milieu haar aan het hart gaat, besloot Willy om ook via haar bedrijf iets te doen om zo verschil te maken. Door haar werkzaamheden gratis aan te bieden, helpt ze de goede acties van anderen onder de aandacht te brengen.

Willy: “Met mijn eigen werkzaamheden belast ik het milieu niet, maar ik wilde ook graag mijn steentje bijdragen. Daarom besloot ik deze actie op te zetten,” vertelt ze enthousiast.

Er zijn veel initiatieven die iets willen bereiken op het gebied van milieukwesties en duurzaam leven. Het is jammer als die goedbedoelde initiatieven niet uit de verf komen. Tekstbureau Willy, gevestigd in Utrecht, helpt op deze manier om meer bekendheid te geven aan deze acties. Zo vergroot zij de impact van de acties. Denk bijvoorbeeld aan het schrijven van persberichten, zowel offline als online. Of het samen opstarten van andere PR-acties.

Aanmelden tot eind maart

Bedrijven en andere geïnteresseerden kunnen van januari tot en met eind maart 20xx gebruik maken van dit aanbod. Willy houdt speciaal voor deze actie de site www.voorgroenenduurzaam.nl bij, waar alle acties vermeld staan. Hier is ook meer informatie te vinden.

Noot voor de redactie, niet ter publicatie

Meer informatie over deze actie is op te vragen bij Willy, telefoon 06-12345678 of e-mail

Hulp nodig bij een persbericht?

Heb je hulp nodig bij het schrijven van persberichten of zoek je andere ondersteuning op het gebied van Public Relations of issuemanagement? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Begrippenlijst

Back To Top