Doorgaan naar artikel

Een goede PR campagne opzetten in enkele stappen

Public Relations (PR) is belangrijk voor ieder bedrijf en voor iedere ondernemer, dat heb je ongetwijfeld al ontelbare keren gehoord. Maar weet je ook wat daar nu precies mee wordt bedoeld en hoe het ook voor jouw bedrijf belangrijk is? Heb je er al bij stilgestaan hoe jij aan jouw PR kan werken? Zit het idee om er nu eindelijk eens werk van te maken al in je hoofd, maar kun je er nog geen concrete uitwerking voor bedenken? We helpen je graag op weg met enkele waardevolle tips om dat vage idee om te zetten in een doordachte en succesvolle PR campagne die je bedrijf ten goede komt.

Wat verstaan we onder PR en een PR campagne?

Vaak worden marketing en public relations in dezelfde adem uitgesproken, toch is er een wezenlijk verschil tussen beide. Niet alleen naar bedoeling, maar ook naar invulling kun je beide termen niet onder dezelfde noemer plaatsen.

Waar marketing vooral bedoeld is om onmiddellijk een verhoging van de verkoop en omzet te realiseren, gaat PR een heel stuk verder. PR is erop gericht om het imago, de reputatie en de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten door het aangaan van waardevolle en duurzame relaties met media en journalisten en zo indirect met klanten, opdrachtgevers, zakenrelaties en zelfs werknemers. Een PR campagne opzetten is de ideale manier om jouw PR op te starten, vorm te geven en uit te bouwen om zo je positie te verstevigen.

5 stappen om van jouw PR campagne ook een succesvolle PR campagne te maken

Nu je weet wat PR precies inhoudt en dat het ook voor jouw organisatie belangrijk is, rijst onmiddellijk de vraag hoe je dit in de praktijk brengt. Het is goed je die vraag te stellen, een negatieve campagne wil je namelijk vermijden en doet je organisatie meer kwaad dan goed.

Opbouwen vanaf het begin is de boodschap, waarbij je bij iedere stap doordacht te werk gaat om zo risico’s weg te werken. Dat is de sleutel tot succes voor iedere PR campagne. Lanceer je campagne dus pas als je alle deze aspecten volledig hebt uitwerkt.

Stap 1: wat is het doel?

Om de opbouw van je campagne uit te werken, is het in de eerste plaats belangrijk om te bepalen wat je ermee wil bereiken. Het bepalen van een doel is het begin van alles en dat is hier niet anders, het zorgt voor voldoende focus en voor gestructureerd werken.

Stel jezelf dus de vraag waarom je een PR campagne wil doen, wat je ermee wil bereiken en wanneer je dit wil bereiken. Zomaar een campagne lanceren omdat het er nu eenmaal bij hoort, is nooit een goed idee en biedt ook geen meerwaarde.

Stap 2: wie is je doelgroep?

Wat organisaties vaak over het hoofd zien, is het bepalen van de doelgroep die je met je PR campagne wil bereiken. Pas als je weet wie je doelgroep is, kun je bepalen welke PR-strategie geschikt is en hoe je de campagne moet invullen om die mensen aan te trekken.

Het kan lijken alsof het bepalen van die doelgroep ervoor zorgt dat mensen buiten de boot vallen, maar toch helpt het op lange termijn om zoveel focus aan te brengen. Dit levert betere resultaten op, al is dat dan voor een beperktere groep dan je misschien voor ogen had.

Stap 3: welk budget kan je vrijmaken?

Het succes van een campagne staat of valt niet met het geld dat je ervoor vrijmaakt. Toch is het vastleggen van een budget belangrijk. Als je weet welk bedrag je ter beschikking hebt, kun je de strategie vormgeven. Hiermee vermijd je ook dat je ergens halfweg de campagne moet afhaken of van strategie veranderen omdat het geld op is. Een halve campagne levert weinig tot niets op en maakt geen goede beurt bij jouw doelgroep.

Stap 4: welke media wil je inschakelen?

Welke media je inschakelt, hangt in grote mate af van de stappen hiervoor. Jouw doelgroep is actief aanwezig op specifieke mediakanalen en die moet jij dan ook gebruiken om je campagne onder de aandacht te brengen.

Ook de hoogte van het budget en het doel zijn hierin belangrijk. Ga aan de hand van het profiel van jouw doelgroep op zoek naar die kanalen waarmee je hen kan bereiken en zet hierop in voor jouw strategie.

Is jouw doelgroep bijvoorbeeld zeer lokaal, dan kan plaatselijke media een hulpmiddel zijn. Is jouw doelgroep daarentegen vooral op Facebook, Linkedin of Instagram actief, dan kies je beter voor die specifieke kanalen.

Stap 5: het effect van je campagne meten

Het bepalen en vastleggen van belangrijke metrics in je PR campagne helpen je om structuur te behouden en efficiënt te werk te gaan. Bedenk vooraf dus goed wat je definitie van succes is, zodat je het ook kan vieren als je die doelen weet te behalen.

Verken ook de mogelijkheden van het doormeten van het succes van je PR campagne in de vorm van monitoring of analyse software.

Zie ook: PR-stunt voorbeelden

Hulp nodig bij jouw PR campagne?

De genoemde tips bieden al goede handvatten om zelf een PR campagne op te zetten. Toch is het mogelijk dat jij hier zelf geen beginnen aan ziet. Heb je wat hulp nodig bij het uitzetten van de lijnen om een eigen, unieke, persoonlijke PR campagne op te zetten? Of wil je liever de PR uitbesteden zodat jij meer tijd overhoudt voor waar jij goed in bent? Vanuit onze kennis en ervaring weten wij hoe we jouw sterktes omzetten in een waardevolle bijdrage. Neem gerust contact met ons op!

Begrippenlijst

Terug naar boven