Doorgaan naar artikel

Een product aan de man brengen of aandacht op een belangrijk thema vestigen kan op allerlei manieren. Je kunt posters ophangen, een folder rondbrengen óf je pakt het een heel stuk creatiever aan. Dat Public Relations en daaraan gelieerd marketing, échte vakken zijn en dat je er veel creativiteit in kwijt kunt, bewijzen de volgende voorbeelden!

1. Een restaurant zonder medewerkers – Foodsy

Foodsy, (je spreekt het uit als ‘foetsie’, een grapje natuurlijk) was een fictief restaurant zónder personeel. In het lege restaurant moesten gasten naar aanleiding van een aantal instructies zelf hun eten maken, hun drankjes inschenken en zorgen dat deze geserveerd werden. Een echte topkok, echte persberichten, een website en een aantal interviews maakten de illusie compleet.

Het restaurant ging vervolgens écht open en er kwamen echte gasten, die er, zoals verwacht, een enorme bende van maakten. Het eten vloog in brand, wijnglazen werden tot het randje volgeschonken en lekker gegeten werd er vooral niet.

Uiteindelijk bleek het hier te gaan om een slimme actie van vakbond FNV, die op deze manier aantoonde dat horeca personeel onmisbaar is.

2. HEMA: De mega push-up bra

Hoe laat je zien dat een push-up bh echt voor iedereen werkt? HEMA liet hun mega push-up bh dragen door niemand anders dan Andrej Pejic. Je leest het goed, Andrej is een man! Onder het mom ‘als een man er al zo’n mooi decolleté van krijgt, stel je dan voor wat deze bh voor jou kan doen’, stond Andrej Pejic met deze HEMA campagne op menige voorpagina.

Dit was niet alleen de eerste keer dat een mannelijk model gebruikt werd om een bh te verkopen, het sloot heel slim aan op de slogan ‘the bra that adds two cup sizes’.

Omdat Andrej Pejic een bijna vrouwelijk mooi gezicht heeft en in de campagne zijn haar lang en blond draagt, dacht iedereen in eerste instantie dat het om een vrouw ging. Pas toe HEMA het nieuws naar buiten bracht dat ze een mannelijk model hadden gebruikt, ontstond er een enorme golf van aandacht voor de campagne. Van Australië tot Rusland werd de campagne gedeeld en bekeken.

3. Aruba: echt de allermooiste stranden

Om te bewijzen dat Aruba echt de allermooiste stranden van de wereld heeft, bedacht het Arubaanse Verkeersbureau een wel hele slimme actie. Het bureau liet de stranden van Aruba door een professionele fotograaf vastleggen en zette de foto’s vervolgens op een een rechtenvrije beeldbank waar adverteerders hun foto’s vaak uithalen.

Na enige tijd traceerden ze de foto’s van de prachtige Arubaanse stranden, en wat bleek? Wel 12 andere landen gebruikten de foto’s van Arubaanse stranden in plaats van foto’s van hun eigen stranden. Van de Puerto Rico tot de Kaayman Eilanden.

Aruba Toerisme maakte een filmpje over het hele project met de slogan ‘when their beauty is not enough, they use ours’, waarin ze grapten dat zelfs hun directe concurrenten hun stranden het allermooist vonden!

4. Apple iPhone6 Plus: nieuwe broekzak nodig?

Toen de iPhone6 Plus uitkwam viel het formaat natuurlijk als eerste op. De telefoon was groot, zo groot dat hij onmogelijk in je broekzak paste. Je zou zeggen dat de ontwerpers misschien beter andere keuzes hadden gemaakt tijdens het ontwerp van de telefoon. Maar KPN zag het anders.

Om duidelijk te maken dat dat echt een kwestie van prioriteiten stellen is, huurde KPN een kleermaker in om met zijn naaimachine naast de winkel te gaan staan. De klanten die stonden te wachten op hun nieuwe toestel, konden door deze kleermaker meteen hun broekzak laten graden. De iPhone6 Plus paste zo precies in de geüpgraded Pocket Plus!

5. Gevangenis of Budget Bejaardenhuis?

In 2013 kwam Delta Lloyd met deze treffende, maar ook pijnlijke, campagne. Ondernemer Aad Ouborg kwam met het idee om gevangeniscomplex De Koepel in Breda te gebruiken als verzorgingstehuis voor ouderen.

In een filmpje werd het plan uitgelegd om bejaarden voortaan in de gevangenis te verzorgen, bij wijze van ‘budget-bejaardenhuis’. De verzorging werd door robots gedaan, en de oudjes zouden met camera’s in de gaten gehouden worden.

De media vielen natuurlijk over dit plan, én over Ouborg heen. De slogan van de ondernemer is: ‘Ondernemen is entertainen’, en dát lukte hem aardig, hoewel niet iedereen het even grappig vond.

Gelukkig bleek het idee deel te zijn van een PR-campagne van Delta Lloyd om mensen wakker te schudden en ze kritisch naar hun pensioen te laten kijken.

6. De Grote Donorshow van BNN

Eén van de bekendste PR-acties uit de Nederlandse geschiedenis mag hier niet ontbreken. De Grote Donorshow van BNN trok aandacht van grote internationale zenders als CNN en kreeg wereldwijd de aandacht.

In dit programma mocht de doodzieke Lisa kiezen welke van de drie nierpatiënten Esther-Claire, Vincent of Charlotte, haar nier zou krijgen na haar overlijden. Ook de 1,2 miljoen kijkers konden stemmen voor de kandidaten.

Aan het einde van het programma bleek Lisa een actrice die kerngezond was. De drie nierpatiënten zaten ook in het complot. BNN haalde deze stunt uit om aandacht te vragen voor het tekort aan donororganen in Nederland, 5 jaar nadat de oprichter van de zender, Bart de Graaf, overleed aan zijn nierziekte.

7. Zeeman x Fashion Week

Zeeman is vast niet het meest glamoreuze merk dat je kunt bedenken – zeg je Zeeman, dan denken we vooral aan praktische onderbroeken en sokken. Zeeman maakt echter ook elk seizoen een collectie kleding en in 2011 besloten ze die eens op een speciale manier in het zonnetje te zetten.

Onder de naam FRANK schreven ze zich in voor de Amsterdam Fashion Week. Zeeman/FRANK organiseerde een modeshow, compleet met gastenlijst en journalisten. Aan het einde van de show onthulden ze pas dat iedereen ‘gewoon’ naar kleding van Zeeman had zitten kijken.

8. En… Actie!

Wat zou jij doen als je een grote rode knop zou zien, op een stil plein, met een pijl die wijst op een bordje: ‘for more drama’? Zou jij op die knop drukken?

Het overkwam een aantal Nederlandse en Belgische ‘slachtoffers’ van de geurilla-campagne van TNT, de dramazender van Telenet. Iedereen die op de knop drukte werd getrakteerd op een portie drama waar je u tegen zegt! Er werden schoten gelost, auto’s reden met gierende banden het plein op, militairen bestormden een busje – een totale chaos!

Het filmpje dat van de actie gemaakt werd op het marktplein van het Belgische Aarschot ging met meer dan 31 miljoen kijkers viral!

Een goede PR-stunt

Wat al deze campagnes zo goed maakt, is misschien wel het feit dat ze ervoor zorgen dat we even op een andere manier naar de wereld kijken. Ze maken slim gebruik van stereotypen waar we allemaal last van hebben. Zoals in het geval van Zeeman, dat we associëren met praktische kleren die zeker niet modieus zijn.

Of een campagne draait een bestaande situatie om, zodat je ineens heel goed gaat nadenken. Zoals in het geval van het bejaardentehuis of de donorshow. Dit soort acties vertellen je niet alleen over een mooi product dat je kunt kopen, maar gaan over de wereld waarin we leven. Welke PR-actie was jouw favoriet?

Hulp nodig bij public relations en aandacht van de media?

Heb je hulp nodig bij het bedenken van een spraakmakende PR-campagne of zoek je andere ondersteuning op het gebied van PR? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag!

Begrippenlijst

Terug naar boven