Doorgaan naar artikel

Er verschijnen steeds vaker onderzoeken over grensoverschrijdend gedrag bij organisaties zoals de commissie-van Rijn, bij omroep WNL en recent bij TU Delft. Recente reacties, zoals het ontkennen van de aantijgingen en kritiek uiten op het rapport, hebben niet de beste uitwerking. Uiteindelijk moeten directeuren alsnog aftreden of is er veel kritiek op de reactie. Maar hoe reageer je nu het beste wanneer je een kritisch rapport ontvangt?

Het FD vroeg Issuemakers om advies, naast Marjan Olfers die er vanuit een juridische blik naar keen en Naomi Ellemers vanuit de psychologie.

Adviseur Marit Holman gaf in het artikel haar reactie:

‘Communiceer met empathie’

Marit Holman van Issuemakers is communicatieadviseur bij crisismomenten. Het bureau werkt voor tal van grote bedrijven. ‘Het is heel heftig voor een organisatie als ze publiek kritiek vanwege sociaal onveilige werkomstandigheden krijgen’, zegt ze. ‘Maar het helpt vanuit het perspectief van crisiscommunicatie niet om defensief te reageren door de boodschapper van die kritiek aan te vallen.’

Bij een onderwerp met een sociaal-emotioneel karakter werken rationele argumenten ook niet goed, zegt ze. ‘Stap één is laten zien dat je klachten serieus neemt. Al is het er maar één: jij bent verantwoordelijk. Toon dus empathie en zelfreflectie. En neem de tijd voor een goede reactie.’

Een dubbele boodschap, zoals ‘we gaan er serieus mee aan de slag, maar het onderzoek deugt niet’, geeft ruis. ‘Het kan waar zijn dat een onderzoek niet goed is. Of dat er wederhoor had moeten zijn. Maar dat neemt de verantwoordelijkheid voor zorgelijke signalen niet weg. Het is daarom niet verstandig om verontwaardigd te zijn of zelfs in de slachtofferrol te kruipen.’

De tweede stap moet volgens Holman zijn: ‘Aangeven dat je in gesprek wilt, dat je de melders vertrouwt en wil begrijpen. Dat toont wil om te veranderen. Er moet toenadering tussen partijen kunnen komen.’

‘En vergeet de interne communicatie niet. Het is belangrijk dat men bij dit soort zaken open en eerlijk met alle medewerkers om de tafel gaat. Iedereen binnen de organisatie wordt bij dergelijk nieuws geraakt.’

 

Lees hier het volledige artikel: https://fd.nl/samenleving/1509413/een-hard-rapport-over-sociale-veiligheid-defensief-reageren-helpt-niet

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven
nl_NL