Doorgaan naar artikel

‘Ik wil een hete date, niet een hete planeet’

Een aantal weken geleden postten we de blogpost: Aandacht van de politiek? Ga protesteren!. Protesteren lijkt tegenwoordig dé manier om een issue op de politieke agenda te krijgen, was daarin de boodschap. En daarin spelen protestborden een belangrijke rol. Zelf was ik nog nooit naar een protest geweest, maar ik vond het hier wel eens een keer tijd voor. Als mens en ook als communicatieprofessional. Afgelopen zaterdag was het daarom mijn uitgelezen kans: De Klimaatmars, met een ongelofelijke verscheidenheid aan protestborden als communicatiemiddel.

Al een aantal jaar eet ik vegetarisch (met enkele uitzonderingen), pak zo veel mogelijk de fiets, zet de verwarming vroegtijdig uit, koop zo min mogelijk nieuwe kleding en heb alle wegwerp doekjes, tasjes en watjes in huis ingewisseld voor de herbruikbare alternatieven. Leuk en aardig: maar alleen daarmee komen we er jammer genoeg niet. Naast dat iedereen zijn eigen steentje moet bijdragen, vind ik dat er iets moet veranderen aan de grote bedrijven die veel meer uitstoten dan de burgers. En de enige manier dat dit gaat gebeuren is als dit wordt opgelegd vanuit de politiek. Daarom liep ik afgelopen zaterdag mee, samen met zo’n 40.000 andere mensen. Om ervoor te zorgen dat er iets verandert.

Communicatie-tools op een protest
De manieren om je boodschap te communiceren op zo’n protest zijn eindeloos: je kan truien en T-shirts van een partij dragen, je kan verschillende protestliedjes afspelen, je kan liedjes zingen, de bekende quotes en leuzen mee-roepen. Allemaal gebruikelijk, maar de meest bekende tool om je boodschap over te brengen is toch echt: Het protestbord.

De communicatie-eigenschappen van een protestbord
Naast dat andere mensen jouw protestbord lezen, en het (mij persoonlijk) een goed gevoel geeft om jouw eigen bord de lucht in te houden, is het protestbord ook perfect gemaakt om op de foto te worden gezet, die weer makkelijk deelbaar is op sociale media. Hierdoor zien nog meer mensen, ook degenen die niet bij het protest aanwezig waren, jouw protestbord en jouw boodschap.

Hoe komt zo’n boodschap op je bord tot stand? Waar halen mensen het vandaan? En wat voor idee of gevoel zou erachter zitten? Ik ben er tijdens het protest op gaan letten en heb een aantal foto’s gemaakt van dingen die mij op vielen.

#1

De voornamelijk linkse politieke partijen kwamen overal terug met hun borden. GroenLinks, PvdA en Partij voor de Dieren waren niet weg te denken uit het deel van de mars waar wij liepen. Door met een protestbord of vlag van een partij te lopen, zorg je ervoor dat je jezelf onderdeel maakt vaan een grotere groep mensen met hetzelfde idee. Dit versterkt je gevoel van het ‘samen protesteren’. Bovendien zorg je door het gebruik van logo’s ervoor dat je bord herkenbaar is en daardoor meer opvalt.

#2

Veel teksten op borden zijn geïnspireerd door muziek of een one-liner uit een film. Ook hier speelt herkenning een belangrijke rol. Doordat je het liedje of de one-liner herkent, komt de boodschap beter over en blijft hij langer hangen. Want hoewel het bij de klimaatprotesten soms nog wil ontbreken aan goede pop-protestliedjes (luister naar de podcast van NRC om hier meer over te horen), komt de quote ‘Want de crisis is hier en Den Haag is nog daar’ uit het liedje van Froukje – Groter Dan Ik. Een pop-lied wat wel degelijk over de klimaatcrisis gaat.

De quote ‘You shall not pass’ komt uit The Lord of the Rings, films die bij een aanzienlijk groot publiek bekend zijn. Hoewel dit bord meer een knipoog is naar een van de grootste energiebedrijven ter wereld, zorgt dat er toch voor dat je de volgende keer dat je The Lord of the Rings kijkt, waarschijnlijk aan dit bord moet denken 😉

#3

Creativiteit is van belang. Door een mooi bord of unieke creatie te maken, val je extra op. En iets wat opvalt brengt je boodschap ook beter over. Dat is deze mensen toch wel goed gelukt als je het mij vraagt.

#4

Een probleem waar de klimaatcrisis vaak mee te maken heeft, is dat het voor veel mensen een abstract en onpersoonlijk probleem is. Veel borden probeerden juist daarom die persoonlijkheid over te brengen. Door iets persoonlijk te maken, wordt het concreet. ‘Als wij ons niet druk gaan maken? Wie dan? Als we het niet nu doen? Wanneer dan? Die problemen kan je voor je uit blijven schuiven maar juist wij zijn de mensen die wat moeten gaan doen’.

#5

Tot slot waren er ontzettend veel borden waar een van de meest effectieve manieren is gebruikt om je boodschap over te brengen: Humor. Hoewel iedereen daar loopt voor een serieus probleem, mag er af en toe best gelachen worden. Humor is persoonlijk natuurlijk, maar zelf kon ik wel lachen om de ‘Ik wil een hete date, niet een hete planeet’ en het bord met ‘Als het ijs meer dript dan Jesse Klaver = het zorgwekkend’ met een foto van Jesse Klaver in trainingspak. Vooral toen de protesteerder waarvan het protestbord was, Jesse Klaver tegen kwam en met hem én het bord op de foto ging. Door het toevoegen van humor, blijft de boodschap opnieuw beter hangen bij de lezer.

Dus, ga je volgende keer naar een protest? Zorg dat je een bord maakt dat herkenbaar is door het gebruik van een logo of een herkenbare quote. Zorg ervoor dat het creatief is, humor heeft of dat je het probleem persoonlijk maakt. Zo komt je boodschap het beste over.

Zelf vond ik het erg inspirerend om met zo ontzettend veel mensen op de been te zijn voor zo’n belangrijk issue. Het voelde hierdoor extra goed om afgelopen maandag te lezen dat Nederland belooft te stoppen met het investeren in fossiele brandstofprojecten in het buitenland. Het feit dat De Klimaatmars daar gedeeltelijk aan heeft bijgedragen, heeft me nog meer gemotiveerd om actief bezig te zijn met groener en duurzamer leven. Het was mijn eerste protest, maar het zal zeker niet mijn laatste zijn. En ik hoop dat er meer mensen met mij mee doen: Want we willen toch allemaal een hete date, en niet een hete planeet?!

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven