Doorgaan naar artikel

AEB: Media monitoring en verankeren issuedenken

Voor een schone samenleving nu en in de toekomst lost AEB (Afval Energiebedrijf in Amsterdam) afvalvraagstukken op. AEB haalt zoveel mogelijk bruikbare stoffen uit afval en de warmte die bij restverbranding van afval vrijkomt, wordt gebruikt om elektriciteit op te wekken en woningen en bedrijven te verwarmen. 

Monitoring – Om zich goed voor te kunnen bereiden en snel in te kunnen spelen op (mogelijke) issues zoals afvalverwerking, recycling of duurzaamheid, heeft de afdeling communicatie De Issuemakers gevraagd de media te monitoren.

Verankeren issuedenken – Daarnaast wilde AEB het ‘issuedenken’ – waarbij niet de (interne) corporate doelstellingen van het bedrijf, maar de in de samenleving spelende (externe) issues centraal staan – in meerdere lagen van de organisatie verankeren. Aan De Issuemakers de vraag om daarbij te helpen.

Aanpak​
De Issuemakers monitort in de ochtend de nationale-, regionale- en vakmedia voor AEB. Het management van AEB ontvangt het belangrijkste nieuws dagelijks middels een gepersonaliseerde nieuwsbrief.

De Issuemakers heeft meerdere workshops bij AEB georganiseerd, waaraan werknemers van diverse afdelingen van de organisatie deelnamen. Deelnemers werden uitgedaagd om op een outside-in-manier naar hun eigen organisatie te kijken en om na te denken over de manier waarop de organisatie positieve impact kon leveren aan maatschappelijke issues. 

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven