Doorgaan naar artikel

DreamersNL

Stel je voor, je ziet een issue zich ontwikkelen in de maatschappij, recht voor je neus. Maar, niemand lijkt het door te hebben? Hoe zorg je dan dat je jouw issue op de kaart krijgt, en de nodige verandering kan doorvoeren om het op te lossen?

Dat noemen we bij ons op het bureau ‘Issuemaken’, en een goed voorbeeld hiervan is de DreamersNL campagne van Start Foundation en partners. Dreamers zijn jongeren zonder de juiste verblijfspapieren. Ze zijn vaak in Nederland geboren en getogen, gaan hier naar de middelbare school, maar hebben geen paspoort of papieren. Zodra ze 18 jaar worden, komt hun leven tot stilstand. Toegang tot een studie is lastig, werken onmogelijk. Met de huidige krapte op de arbeidsmarkt, en het gebrek aan goed opgeleid personeel is het toch té zonde om deze jongeren tot stilstand te laten komen?

Issuemakers werd gevraagd om via een publiekscampagne aandacht te vragen voor dit collectief. Het doel was om deze jongeren te verenigen en de campagne uit te bouwen tot een beweging voor en door ongedocumenteerde jongeren, die breed maatschappelijk wordt gesteund (werkgevers, onderwijsinstellingen, jongerenorganisaties, mensenrechtenorganisaties, klasgenoten).

In het afgelopen jaar verscheen de campagne in verschillende artikelen (AD, FD, Parool, NOS stories, en nog veel meer) en werden er schriftelijke vragen gesteld in de Tweede kamer en bij gemeenten. Het Issue staat op de kaart. De eerste stap is gezet. Op naar de volgenden! Meer weten? Check: https://dreamersnl.org/

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven