Ga naar hoofdinhoud

Week van de Mediawijsheid dit jaar actueler dan ooit

Week van de Mediawijsheid 2019: Aan of uit?

In een wereld vol media moeten we constant keuzes maken. Nog even je appjes checken of ga je vroeg slapen? Laat je je kind alleen op de tablet of lees je samen een boekje? Regel je zelf je online bankzaken of laat je dat doen door een ander? De Week van de Mediawijsheid 2019 heeft daarom als thema: ‘Aan of uit?’

De Week van de Mediawijsheid –  een initiatief van  onze opdrachtgever Netwerk Mediawijsheid –  vraagt ieder jaar aandacht voor het belang van mediawijsheid en wil mensen laten nadenken over het eigen mediagebruik.

De Issuemakers ondersteunde afgelopen editie inhoudelijk en was verantwoordelijk voor de mediastrategie -en begeleiding. Belangrijk doel dit jaar: de naamsbekendheid van de Week van de Mediawijsheid vergroten bij een nieuwe doelgroep: de 55+’ers. En mét behoud van succesvolle projecten zoals MediaMasters, de serious game die door bijna 200.000 kinderen uit groep 7 en 8 wordt gespeeld.  

Een maand voor de aftrap begonnen we al met het publiceren van het onderzoeksrapport Ouderen in Digitaal Nederland over ouderen en hun mediagebruik, samen met de Alliantie Digitaal Samenleven. Bij de onderzoekpresentatie waren onder andere prinses Laurentien en toenmalig staatssecretaris Knops (BZK) aanwezig. De onderzoeksresultaten werden goed opgepikt door media zoals Omroep Max, Plus Online en talkshow Beau.

In november trapten we de Week af met het eerste Grijs en Wijs Mediafestival in het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. Met de eerste Swipe-Gym sessie van Nederland door Olga Commandeur en optredens en workshops van Marijke Helwegen, Rob Mes en Marga van Praag zijn honderden ouderen een stuk mediawijzer geworden. Het Grijs en Wijs Mediafestival werd mede mogelijk gemaakt door Stichting Digisterker, Samsung Electronics Benelux, SeniorWeb, Stichting Nationaal Ouderenfonds, Ministerie van BZK, Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid en de Bibliotheek.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid werden ruim 200 evenementen georganiseerd die bedoeld waren om jong en oud te leren over de voor- en nadelen van hun mediagebruik. Bijna twee keer zoveel als het jaar ervoor.

 

Fotograaf: Nico Alsemgeest

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Back To Top