20 november 2018

Week van de Mediawijsheid dit jaar actueler dan ooit

Deze week is het de Week van de Mediawijsheid – een initiatief van Mediawijzer.net.  Deze week heeft haaar bestaansrecht inmiddels meer dan bewezen. Jaarlijks wordt in de tweede helft van november aandacht gevraagd voor het belang van mediawijsheid.  Lag de focus in het begin vooral op kinderen en jongeren, nu worden ook steeds vaker andere groepen bewust aangesproken. In een samenleving die steeds verder medialiseert wordt het immers steeds relevanter dat Nederlanders bewust om gaan met media, de valkuilen kennen en herkennen maar ook weten hoe ze media voor zichzelf kunnen inzetten.

Dit jaar is Mediawijzer.net zichtbaarder dan ooit, mede ondersteund door ons bureau (Simone, Diane en Jurre). Opvallende zaken: een sterk thema  (‘Heb jij het onder de duim?’),  tips om jouw mediawijze skills te verbeteren een onderzoek onder jongeren waaruit blijkt dat zij hun mediagebruik eigenlijk nog helemaal niet onder de duim hebben, een quiz en natuurlijk de spannende game Mediamasters, die jaarlijks door tienduizenden jongeren uit Groep 7 en 8 gespeeld worden en die we 6 jaar geleden voor Mediawijzer.net ontwikkeld hebben.

Nieuw dit jaar is de Mediawijsheidtest die BNN Vara op dinsdag 20 november uitzendt, waarbij Filimon Wesselink en Sahil Amar Aïssa de kijker en zeven bekende Nederlanders testen op hun kennis van de online wereld.

Jongeren niet zo mediawijs

Net als voorgaande jaren heeft Mediawijzer.net een onderzoek laten uitvoeren naar hoe mediawijs kinderen en/of jongeren zijn. Dit jaar werd het uitgevoerd door Kantar Public (voormalig TNS Nipo). Uit het onderzoek blijkt dat jongeren eigenlijk helemaal niet zo mediawijs zijn. Ze hebben moeite om te doorzien hoe commerciële en politieke belangen het medialandschap vormgeven. Zo herkent driekwart van de jongeren het niet wanneer een bericht op Instagram gesponsord is of een foto overduidelijk gemanipuleerd. 61 procent van de jongeren beseft niet dat vloggers op YouTube worden betaald uit de reclameinkomsten van het videoplatform. Het onderzoek laat daarnaast zien dat de onderlinge verschillen tussen jongeren groot zijn. Koplopers zijn veel actiever bezig met de mogelijkheden van digitale media, waar kwetsbaren zich een stuk passiever en meer consumptief opstellen.

Het onderzoek ‘De mediawijsheid van jongeren in beeld’ is onderdeel van een serie onderzoeken die Mediawijzer.net. heeft laten uitvoeren. Met deze onderzoeken, naar de mediawijsheid van volwassenen, bleek ook al dat er grote verschillen bestaan tussen koplopers en kwetsbaren.

Tijdens de Week van de Mediawijsheid publiceert Mediawijzer.net een white paper waarin het de uitkomsten van de diverse onderzoeken op een rij zet. Hiermee hoopt de netwerkorganisatie ook beleidsmakers te inspireren, zo vertelt programmadirecteur Mary Berkhout. “Er is een inhaalslag nodig en dat vraagt om overheidsbrede actie, zodat iedere Nederlander in 2025 voldoende mediawijs is of bezig is dat te worden.”

 

Deel dit nieuwsbericht