Doorgaan naar artikel

Wat is maatschappelijk verantwoord ondernemen?

In de periode 1995-2005 kwam er steeds meer aandacht voor het onder- nemen met respect voor natuur en milieu. Dit werd maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) genoemd. Bedrijven gingen hun CO2-uitstoot beperken, richtten energieneutrale kantoren in en ruimden hun eigen ‘troep’ op: ze compenseerden de schade die hun bestaan veroorzaakte.

Hoewel nog steeds belangrijk, is deze vorm van duurzaam ondernemen inmiddels een license to operate. Een vast onderdeel van de bedrijfs- voering en niet langer een factor waarmee bedrijven zich kunnen onder- scheiden. Ondanks een beperkte impact op maatschappelijke vooruitgang is het simpelweg onacceptabel als bedrijven niet duurzaam werken.

True Value en echte waarde

KPMG heeft een eigen methode ontwikkeld voor het berekenen van impact: True Value. Hierbij wordt zowel de financiële waarde alsook de waarde voor maatschappij, mens en milieu van een organisatie of sector berekend, om op basis daarvan betere strategische beslissingen te kunnen nemen en de dialoog met de stakeholders aan te gaan. Met deze methode berekent KPMG – in samenwerking met wetenschap, bedrijfsleven en overheid – ook de maatschappelijke waarde van actuele thema’s als de digitale economie, digitale innovaties, cybersecurity, startupklimaat, robotisering, flexibele arbeidsmarkt en duurzame mobiliteit.

Begrippenlijst

Terug naar boven