skip to Main Content

Highlights Issuecongres 2022

Afgelopen donderdag was ons 12e Issuecongres. Na twee jaar – door Corona – een issuelezing te hebben georganiseerd, mochten we eindelijk weer een congres verzorgen. Dit jaar met het thema: Wereldverbeteraars. Met vijf gasten was het een vol programma waarbij de bezoeker genoeg inspiratie op kon doen over hoe je een wereldverbeteraar kunt zijn, en hoe je anderen kunt aanmoedigen er ook een te worden. Heb je het congres gemist? We nemen je in dit stuk graag mee door de verschillende highlights van alle sprekers! 

Na een introductie door onze eigen Mayke van Keep, waarin zij een oproep deed dat we allemaal wereldverbeteraars moeten zijn of worden en dat vooral het bedrijfsleven niet achter mag blijven, introduceerde Jannelieke Aalstein de eerste spreker.  

 

‘Wees realistisch, ga voor het onmogelijke’ 

Eva Rovers is schrijver, cultuurhistoricus en medeoprichter van Bureau Burgerberaad. Eva doet internationaal onderzoek naar burgerberaden, een manier van besluitvorming waarbij een gelote dwarsdoorsnede van de samenleving meepraat en meebeslist over complexe maatschappelijke kwesties – zoals de energietransitie. Dit voorjaar verscheen bij ‘De Correspondent’ haar boek ‘Nu is het aan ons. Oproep tot echte democratie’, waarin ze ervoor pleit om ook in Nederland landelijke burgerberaden te organiseren, in het bijzonder rond klimaatbeleid. Talloze voorbeelden uit het buitenland laten namelijk zien dat inwoners heel goed in staat zijn om slimme, haalbare oplossingen te bedenken voor de grootste uitdagingen van onze tijd.
 

De kern van Eva’s verhaal ging over het serieus nemen van burgers.  Volgens haar ligt het probleem niet bij het vertrouwen van de burger in de politiek, maar bij het vertrouwen van de politiek in de burger. Betrek hen tijdig en met aandacht. Activeer hen om mee te doen. Ze hebben heel andere belangen dan politici en bedrijven en voegen dus echt inzichten toe aan besluitvorming. Het burgerberaad is een mooie vorm waarin je dat kunt doen. Hierbij is het belangrijk om doelen voor jezelf te stellen, waarbij Eva’s favoriete uitspraak als leidraad gebruikt kan worden: ‘Wees realistisch, ga voor het onmogelijke’. En om vertrouwen te hebben in de burger en af te spreken dat je daadwerkelijk met hun oplossingen aan de gang gaat. 

 

Weerstand bij het verbeteren van de wereld  

Roos Vonk is hoogleraar psychologie, spreker en auteur op het gebied van o.a. leiderschap, motivatie, macht, emoties, zelfkennis en de eerste indruk. Ze legt duidelijk uit waarom we wereldverbeteraars af en toe zo irritant vinden. Waarom voelen we weerstand tegen gedragsverandering bij issues met een morele lading, zoals klimaat of het eten van vlees? Waarom weten we best wat goed is, maar doen we toch vaak iets anders? En hoe houd je als “activist on a mission” – ondanks kritiek – koers en blijf je onverwoestbaar gericht op het realiseren van idealen, ook al zijn de reacties lang niet altijd wat je hoopte of verwachtte? 

Tijdens haar lezing besprak ze verschillende antwoorden op bovenstaande vragen, waarbij de kern van haar boodschap was: Doe als goeddoener een beetje je best om de ander voor je te winnen. Wees niet te belerend, maar vooral verbindend. En bouw beweging in stapjes op. Niemand gaat in één keer van zwart naar wit. 

 

Wees vooral niet bang

Jos Verhoeven is sinds de oprichting in 1998 algemeen directeur van Start Foundation; een vernieuwende, onafhankelijke, maatschappelijke investeerder die de controverse niet schuwt. Start Foundation stond ook aan de wieg van het bedrijvennetwerk De Normaalste Zaak en ontwikkelde een crisiskrediet voor mkb ondernemers die niet door de banken geholpen werden. Tegenwoordig pleit Start Foundation o.a. voor een zogeheten parallelle arbeidsmarkt, voor Open Hiring en strijdt ze om arbeidsmarkt wetgeving eerlijker en beter te maken. 

Jos besprak de verschillende kenmerken van een wereldverbeteraar: 

  • Een wereldverbeteraar is niet bang voor wat andere mensen van hem vinden; 
  • Een wereldverbeteraar focust op zijn missie, heeft een duidelijk doel voor ogen en laat zich niet hiervan afpraten; 
  • Een wereldverbeteraar is vooral niet bang om te falen en laat zich niet afremmen door mitsen en maren; 
  • Een wereldverbeteraar weet mensen mee te nemen en te overtuigen. Doe dit bijvoorbeeld door echte voorbeelden te gebruiken, geen generieke cijfers. 

 

Een bedrijf als wereldverbeteraar? 

Arie Koornneef startte zijn carrière, na een marketingopleiding, in de ontwikkelingssamenwerking. Vervolgens stapte hij over naar de bankenwereld en is hij sinds 2017 Directeur van ASN Bank; een bank die streeft naar duurzame vooruitgang.  

Arie besprak hoe bedrijven wereldverbeteraars kunnen zijn. ‘Het bedrijf als wereldverbeteraar, dat roept vaak sceptische reacties op’, zei hij. Wanneer je vraagt of een bedrijf ook een wereldverbeteraar kan zijn, is het antwoord van Arie: Ja. ‘Een bedrijf kan zeker verandering in gang zetten, een wavemaker zijn en de wereld drastisch op de schop nemen’. Het is daarbij van belang te focussen op het maatschappelijke rendement, waarna – zoals ASN heeft bewezen – het financiële rendement vanzelf komt. 

 

Breng misstanden aan het licht 

Eva González Pérez is al jaren bezig met het agenderen van de misstanden rondom de toeslagenaffaire. Haar inzet voor de slachtoffers van de affaire leverde haar in januari dit jaar de Issue Award 2022 op. 

In een slot-interview met Sybrig van Keep vertelde Eva dat zij zich altijd gesterkt voelde door de mensen om haar heen. En dat het van belang is om deze mensen te hebben. Vergaar je steun hier in stapjes, en creëer steeds meer massa waardoor je een golf start die niet meer te stoppen is. Daarnaast is het belangrijk om transparant te zijn en het eerlijke verhaal te vertellen (ook over wat je niet kunt en waar je andere dus voor/ bij nodig hebt). Wees hierbij ook niet bang om misstanden aan het licht te brengen en je tegen macht te verzetten.   

Al met al een hele inspirerende middag met een gezellige afsluitende borrel. Wil jij het volgende Issuecongres ook niet missen? Blijf op de hoogte door je aan te melden voor onze nieuwsbrief (1 x per 6 weken). Wil jij je met je bedrijf inzetten als wereldverbeteraar, maar je weet niet hoe? Neem vooral contact met ons op en we helpen je graag verder! 

Eva Rovers
Roos Vonk
Jos Verhoeven en Jannelieke Aalstein
Arie Koornneef
Eva González Pérez en Sybrig van Keep
Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Back To Top