Doorgaan naar artikel

Hoe is het nu met… Tim Hofman | Issue Award winnaar 2019: “Dat we de Issue Award wonnen gaf ons absoluut een boost.”

Twee jaar geleden ontving presentator en programmamaker Tim Hofman de Issue Award 2019 voor zijn initiatief tot een petitie voor een ruimer Kinderpardon na zijn #BOOS docu ‘Terug naar je eige land’. Hij vertelt ons wat het winnen van deze award voor hem betekende en welke issues hem op het moment bezighouden.

 

Wat is er allemaal gebeurd met jouw initiatief tot een petitie voor een ruimer kinderpardon na het winnen van de Issue Award?

“Met de petitie haalden wij uiteindelijk 250.000 handtekeningen op. Onder andere door deze druk op de politiek mochten uiteindelijk 730 kinderen en hun gezinnen in Nederland blijven, onder wie de hoofdpersoon van de #BOOS docu: Nemr. Na dit succes hebben wij ons met #BOOS ingezet voor een Amsterdamse jongen die het land uit moest. We hebben voor hem een online steunbetuiging opgezet. Daarnaast hebben we, samen met het team waarmee we de petitie tot het ruimer kinderpardon deden, achter de schermen gelobbyd voor deze jongen en advocaatkosten betaald. Met hem is het uiteindelijk ook goed gekomen.

 

Wat vond je ervan dat je de Issue Award had gewonnen? Wat betekende dat voor jou?

“We waren met #BOOS al vaker in de prijzen gevallen en hoewel dit altijd leuk is, stond deze prijs voor iets heel anders dan eerdere prijzen die we in ontvangst namen. De Issue Award gaat veel meer om de politieke agendering en de maatschappelijke impact die wij daarmee hadden. In de periode van de uitreiking stonden wij met #BOOS op een kantelpunt. Waar we eerst echt een consumentenprogramma waren, merkten we onder andere door het succes van ‘Terug naar je eige land’ dat we ook verschil konden maken op politiek en maatschappelijk vlak. Dat we net op dat moment de Issue Award in ontvangst mochten nemen gaf ons absoluut een boost, het was een bevestiging dat we op de goede weg zaten.”

 

Met welke nieuwe initiatieven ben je momenteel bezig?

“Op dit moment houd ik me veel bezig met artikel 6 en artikel 23. Met #BOOS zijn we hier een aantal jaar geleden al opgedoken, inmiddels zet ik mij hier privé ook veel voor in. Dit dossier gaat over het verheffen van de rechten van mensen die religieus zijn. Door de coronacrisis is dit issue extra aan het licht gekomen. Kerken hoeven zich bijvoorbeeld niet aan sommige regels te houden als het gaat om corona. De uitspraken van minister Slob over het afkeuren van homoseksualiteit binnen reformatorische scholen passen ook binnen dit thema. Naar aanleiding van deze uitspraken zette ik een mailactie op, waarbij ik mensen aanspoorde hem een mail te sturen. In de pers werd even later besproken hoe hij zijn standpunt heroverwoog door druk van collega’s en een volle mailbox. Dat soort acties helpen dus wel.

Ook zet ik me in voor coalitie Y. Net na het kinderpardon zette ik dit op samen met Gert-Jan Segers. In 2019 schreven we een manifest in samenwerking met een aantal jongerenorganisaties, waarbij onze focus onder andere lag op de inrichting van het leenstelsel. Inmiddels is coalitie Y een soort campagne-apparaat, waar ook een aantal denktanks bij zijn aangesloten. Je kunt het eigenlijk zien als een schakel tussen verschillende groepen – jongeren, millenials en politiek. Met coalitie Y willen we de afstand tussen deze groepen zo klein mogelijk houden.”

 

Heb je nog tips voor succesvolle issue agendering? Hoe maak je impact?

“Daar geef ik weleens colleges over en ik zou er dan ook zo anderhalf uur over vol kunnen praten haha! Een belangrijke tip is dat je het niet te algemeen moet houden. Wanneer je het bijvoorbeeld hebt over het klimaat, pak hier dan een klein deel van. Wees concreet en kom met voorbeelden. Des te meer je het issue trechtert, des te duidelijker je bent. Op die manier kunnen er meer mensen aanhaken.

Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat mensen weten dat het over hen gaat. Vaak zijn dingen die ver van je bed voelen in de werkelijkheid helemaal niet zo ver van je bed. Door duidelijk te maken dat het mensen wel degelijk betreft, is de kans groter dat ook zij zich bij jouw initiatief zullen aansluiten.”

 

Issuemakers is een bureau met ruime ervaring in het maken en managen van (maatschappelijke) issues, ook op het gebied van gezondheidszorg.  Het zit in ons DNA om organisaties hierin te ondersteunen en van het juiste advies te voorzien,.   

Voor meer informatie hierover kun je contact met ons opnemen via .

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven