Doorgaan naar artikel

Issuemakers Lars Ykema, Marit van der Veldt en Emma Postma hebben eind april de persaanpak voor ‘Certified by influencerregels.com’ van DDMA verzorgd. We zijn er trots op dat hun werk is genomineerd voor de Dutch PR Awards!

Op 26 juni worden de Dutch PR Awards uitgereikt. Hieronder lees je meer over de genomineerde case!

 

Briefing en doelstellingen

Influencermarketing groeit: in budget, maar ook in verantwoordelijkheid. Reclame door influencers moet als reclame herkenbaar zijn. Niet voor ieder product mag reclame gemaakt worden. Daarom is hiervoor de afgelopen jaren veel wetgeving ontwikkeld. Maar wie legt je uit wat wel en niet is toegestaan, als je nét influencer bent en je je eerste commerciële klussen krijgt?

De sector wil graag verder professionaliseren en de huidige regels beter begrijpbaar maken. Daarom ontwikkelden DDMA, bvA en SRC het openbaar influencerregister certified by influencerregels.com. Een certificeringstraject bestaande uit een e-learningmodule en een examen, waarmee influencers kunnen bewijzen dat ze op de hoogte zijn van de regels. Een AI-monitoringstool houdt een oogje in het zeil en helpt influencers die onverhoopt toch een regel overtreden. Grote adverteerders als Coca-Cola, L’Oréal, Unilever en Heineken zijn bij de start betrokken geweest.

 

Rol Issuemakers

Issuemakers is gevraagd om DDMA te helpen in het creëren van zoveel mogelijk relevante aandacht voor het register. Doelgroepen waren adverteerders, influencers en hun managementbureaus, beleidsmakers en de burger. Dat betekent dat landelijke media, social media en vakmedia erg belangrijk waren.

Ook heeft Issuemakers in de weken voorafgaand aan de lancering een regierol ingenomen. Zo zorgden we ervoor dat initiatiefnemers en launching partners van elkaars activiteiten op de hoogte waren, heel belangrijk vanwege de vele verschillende belangen die er bij de lancering waren.

De doelstellingen waren m.n. gericht op het project:

– 100 deelnemende influencers in een jaar;

– 5 adverteerders die binnen een jaar hun influencers hebben gecertificeerd.

Qua media streefden we naar: minimaal 1x radio, 1x tv, een artikel in een kwaliteitskrant, 3 influencers met een post over het register en een artikel op een van de grote nieuwssites geplaatst krijgen.

 

Inzichten en strategie

De strategie richtte zich op invloedrijke en grote voorlopers en de voordelen van certificeren. Doel was om zo snel mogelijk, zo groot mogelijke namen aan het project te binden, waardoor er een aanzuigende werking zou ontstaan.

Het register kon enkel succesvol gelanceerd worden wanneer grote adverteerders enthousiast zijn én aan zouden geven dat ze voortaan alleen met gecertificeerde influencers wilden werken. Hét signaal aan influencers en agencies dat er consequenties zijn voor het níet behalen van het certificaat.

Vervolgens moest het initiatief ook goed bekend staan bij talentmanagementbureaus. Middels verschillende briefings werden zij op de hoogte gebracht van de voordelen van de influencercertificering. Zo konden zij de eerste talenten inlichten zodat deze zich al konden certificeren voor de lancering. Hiermee lieten deze influencers weer zien dat zij voorlopers zijn, die op een verantwoordelijke manier influencermarketing bedrijven.

 

De case

Influencermarketing is in korte tijd een volwassen en volwaardig kanaal geworden binnen de reclame- en marketingwereld. Naast de immense mogelijkheden die het biedt voor merken en influencers, brengt het ook extra verantwoordelijkheden met zich mee.

Reclame moet als reclame herkenbaar zijn, en een influencer moet rekening houden met speciale regels die zijn opgesteld voor bijvoorbeeld kindermarketing. Maar wie vertelt je dat, als je als influencer spullen krijgt opgestuurd van merken en er opeens strenger op je wordt gelet als je hierover iets post?

Daarom ontwikkelden verschillende organisaties uit de marketingsector – DDMA, bvA en SRC – certified by influencerregels.com. Een certificering waarmee influencers, online creators en talenten kunnen laten zien dat ze op een juiste en verantwoorde manier reclame maken. Sinds de lancering hebben meer dan 900 influencers het certificaat behaald.

Issuemakers was verantwoordelijk voor de communicatie richting pers en stakeholders. Want voordat het verhaal met de media kon worden gedeeld, was het van groot belang dat grote adverteerders en managementbureaus op de hoogte waren van het initiatief en input konden geven op het certificeringsproces.

Benieuwd waar dat toe leidde? Binnen een week meldden meer dan 900 influencers zich aan voor de e-learning en was het initiatief overal te zien. Van NOS tot het AD tot de podcast ‘Bankzitters’, tot trotse posts op TikTok en Instagram van individuele influencers.

 

Bekijk de nominatie voor de Dutch PR Awards van Marketing Report hier

Benieuwd naar onze andere cases?

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven