skip to Main Content

Bewustwordingscampagne 'Week van de Prostaat'

‘Kunnen jullie ons helpen met een bewustwordingscampagne over het belang van het regelmatig (laten) controleren van je PSA-waarde bij mannen van 50 jaar en ouder?’, luidde de vraag van Mylan. Mylan zou later dat jaar de eerste PSA-zelftest op de markt brengen; een test die een eventuele verhoging van het PSA gehalte in het bloed kan waarnemen, wat mogelijk kan duiden op prostaatkanker (maar ook andere oorzaken kan hebben). Vervolgonderzoek door de huisarts wordt daarom ook altijd geadviseerd.

We mochten voor Mylan aan de slag en hebben in een relatief korte tijdsperiode de Week van de Prostaat in het leven geroepen, een week waarin we veel aandacht in de media hebben gevraagd voor het belang van vroegtijdig testen. Stakeholdermanagement was van groot belang, aangezien de meningen over PSA-testen verdeeld zijn. We hebben een onderzoek laten uitvoeren over het kennisniveau van de gemiddelde Nederlandse man met betrekking tot hun prostaat. BZN-coryfee Jan Keizer heeft in de Week van de Prostaat een persoonlijke oproep gedaan richting alle 50+ mannen van Nederland om zich regelmatig te laten testen, omdat hij zelf op deze manier er gelukkig op tijd achter is gekomen dat hij prostaatkanker had en hieraan met succes behandeld kon worden. Deze oproep is onder meer door Shownieuws, Linda en Libelle opgepikt.

Daarnaast is er een informatieve website gelanceerd tijdens de Week van de Prostaat, www.praatoverprostaat.nl, waarin mannen (en vrouwen) alle voor- en nadelen van PSA-tests kunnen vinden. Uiteindelijk is de keuze aan ieder voor zich om wel of niet zo’n test te (laten) doen en is het vooral belangrijk dat alle mannen überhaupt wéten dat een PSA test mogelijk is en dat ze de juiste informatie hebben.

De oproep van Jan Keizer is hier terug te zien.

Back To Top