Doorgaan naar artikel

Een stukje jargon uit de communicatiewereld: onder embargo. Een embargo is een afspraak tussen journalisten en het PR bureau over het moment waarop bepaalde informatie gepubliceerd mag worden.

Wel of niet onder embargo?

Onder embargo en exclusiviteit: wanneer deel je een persbericht onder embargo en wanneer niet? De belangrijkste reden om een bericht niet onder embargo te delen is wanneer je ‘nieuws’ gevoelige informatie bevat dat absoluut niet uit mag lekken. Om een dergelijk persbericht onder embargo te delen moet je vertrouwensband met de journalist zeer goed zijn. Een andere reden om een persbericht niet onder embargo te delen is wanneer je er zeker van kan zijn dat het wordt opgepikt. Dit hangt met name van de nieuwswaarde en de bekendheid van de organisatie af.

Tegenover je opdrachtgever is het fijn om in een zo vroeg mogelijk stadium al enig inzicht te hebben in de resultaten die je met een persbericht gaat boeken. Hierbij kan het bieden van exclusiviteit een goed middel zijn om journalisten over de streep te trekken. Speel dit spel wel netjes: aan concurrerende media exclusiviteit aanbieden is not done en gaat op de lange termijn tegen je werken. Je kan wel spelen met verschillende mediavormen en bijvoorbeeld iets tegelijkertijd aanbieden aan een krant, een televisiezender en een radiozender. Houdt hierbij goed rekening met de afstemming van publicatie- of verschijningstijden.

Zodra je met enige zekerheid weet dat het bericht opgepikt gaat worden en je opdrachtgever hoge mediawaarde verwacht, kan exclusiviteit ook tegen je werken. Immers: wanneer medium X er al over bericht heeft, wil medium Y wellicht niet meer. Zie exclusiviteit dus vooral als een manier om de regie te houden over je nieuws en wie het naar buiten brengt.

Een goede manier om die regie te houden én jezelf te verzekeren van brede media-aandacht is het exclusief aanbieden van een persbericht onder embargo aan ANP. Als ANP een bericht publiceert, liefst vóórdat de eerste nieuwscycle van de dag begint, ben je zo goed als verzekerd van goede resultaten.

Hulp nodig?

Kun je wel wat hulp gebruiken op het gebied van jouw PR campagne? Neem dan contact met ons op of bel 020-3455088.

Begrippenlijst

Terug naar boven