Doorgaan naar artikel

Een sterke marketingstrategie bepaal je met behulp van het PESO-model

In de wereld van marketing kom je voortdurend afkortingen tegen. Zo ook het zogeheten PESO-model. Maar wat is het PESO model en hoe kun je een PESO-model inzetten voor het bepalen van jouw marketingstrategie? Wij leggen het je uit!

Wat is het PESO model?

Het PESO-model is ontwikkeld om afhankelijkheden en veranderen binnen een bedrijf in kaart te brengen. Dit is handig omdat marketingcommunicatie- en PR teams verantwoordelijk zijn voor tal van marketingactiviteiten.

Maar om al die werkzaamheden goed uit te voeren is een passende meet- en planningsmethode cruciaal. Een PESO-model kan daarbij goed helpen. De afkorting PESO staat voor Paid, Earned, Shared en Owned media.

Paid media

Zoals de naam ‘paid media’ eigenlijk al doet vermoeden, gaat dit over alle media waar je voor betaalt. Denk bijvoorbeeld aan advertenties en campagnes op social media en in Google (SEA) maar ook affiliatie marketing en displaymarketing vallen hieronder.

Earned media

Earned media is een vorm van media waar je niet voor betaalt. Het is media-aandacht van andere platforms of uitgevers voor jouw bedrijf of organisatie. Earned media verkrijg je door bijvoorbeeld persberichten te verspreiden, door interviews te houden of door een bijeenkomst of event te organiseren.

Shared media

Onder shared media vallen vooral social media-activiteiten: media die je deelt met anderen. Deze media-activiteiten vergen constante aandacht en interactie. Het onderhouden van relaties met influencers en consumenten is zeer belangrijk.

Owned media

Onder owned media valt alle media in eigen beheer. Via kanalen zoals een blog, webwinkel, social media account of (e-mail)nieuwsbrief produceer je zelf ontwikkelde content. Op die manier houd je de volledige controle over de inhoud.

Tip: focus op alle onderdelen van het PESO model

In de praktijk focussen steeds meer organisaties zich op één of twee van de vier elementen. Dat is jammer, want het rekening houden met alle vier de segmenten (paid, earned, shared én owned media) zorgt voor een ideale marketingmix.

Door alle vier de segmenten te combineren verdiep jij je in de informatiebehoefte van jouw doelgroepen. Zo kom je erachter welke vormen van content relevant en waardevol zijn voor jouw doelgroepen.

Waarom een PESO-model?

Zoals eerder omschreven is het verstandig om vooraf een strategie te bepalen bij het gebruik van diverse (online) media. Zo krijg je bovendien inzicht in hoe en wat je wil communiceren met je doelgroep en of het in lijn is met elkaar (eenduidige boodschap).

See-Think-Do-Care model

Er zijn verschillende modellen waarmee je als bedrijf kunt bepalen wat en hoe je met je doelgroep communiceert. Zo is er bijvoorbeeld het See-Think-Do-Care model, wat je helpt om de customer journey inzichtelijk te maken.

Dit model is opgedeeld in verschillende fasen, die een consument doorgaans doorloopt. Door deze stappen zelf te doorlopen kom je tot een passende manier om jouw boodschap met je doelgroep te communiceren.

Hoe pas je het PESO-model toe?

Nu we weten wat het PESO-model is, geven we je tips hoe je dit model kunt toepassen.

Stap 1: owned media

Start met het kijken naar ‘owned media’. Dit doe je als eerste omdat dit tenslotte teksten, berichten en content is die je zelf beheert. Maak vervolgens een redactionele contentkalender. Dit helpt je om nog gerichter te communiceren en onderlinge samenhang van boodschap te bepalen. Ook helpt het maken van een kalender om met regelmatige tussenpozen content met je doelgroep te delen.

Stap 2: shared media

Wat betreft ‘shared media’, zijn er enkele platformen om mee te starten. Facebook is een goed kanaal om consumenten te bereiken, Pinterest is een virtuele zoekmachine die ook weer voor consumenten kansen biedt. Instagram is vooral onder jongeren populair en zet je in afhankelijk van de omvang van de rol die deze jongere doelgroep voor je organisatie speelt. Twitter werkt goed voor nieuws, actualiteiten en politieke thema’s. En Linkedin werkt goed in B2B communicatie.

De tip voor al deze platformen is wel om goed te testen met content in verschillende vormen en met een afwisselende invalshoek, zodat je erachter komt welk haakje of jasje het beste werkt voor jouw doelgroep.

Houd in gedachten dat het plaatsen van content op social mediakanalen zoals Twitter, Instagram, LinkedIn en Facebook een continu proces is. Zorg ervoor dat je timeline nooit leeg is en plaats dus consequent, een vast aantal berichten per week.

Er zit een bepaalde houdbaarheid aan al je uitingen op social media. Houd ook dit in gedachten, en zorg ervoor dat je het online-gesprek op gang houdt. Wacht dus niet te lang met reageren op. Eventueel kan het helpen om tools te gebruiken, zodat jij adequaat kunt reageren.

Stap 3: earned media

Bij ‘earned media’ is het opbouwen van relaties met bijvoorbeeld influencers of vloggers zeer belangrijk. Ook journalisten en redacteuren van media spelen een rol bij het beinvloeden van jouw doelgroep.

Maak om te beginnen eens een lijst met influencers, bloggers of vloggers waarmee jij als bedrijf graag wil samenwerken. Vervolgens ga je ze volgen en start je een gesprek. Dit kan leiden tot nieuwe relaties, waarbij je later verzoekt om content te delen.

Zie ook: Het verschil tussen marketing, PR en communicatie

Waar moet je op letten?

Het belangrijkste doel moet zijn om langdurige en waardevolle relaties aan te gaan met behulp van verschillende mediakanalen. Je kunt maar beter weinig volgers hebben op social media, die allemaal betrokken zijn en waarmee je een goede relatie hebt, dan dat je 100.000 likes krijgt maar nooit interactie. Focus je op de lange termijn.

Om tot een lange relatie te komen:

  • Moeten mensen je organisatie meerdere keren hebben gezien (op een positieve manier).
  • Moet het voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk zijn om contact te leggen via media kanalen.
  • Is het van belang dat je er bewust van bent dat er een bepaalde periode zit tussen de ene aanschaf en de volgende aanschaf. Deze periode moet je overbruggen.

Ook aan de slag met het PESO-model?

We hopen dat we je door middel van dit artikel een eindje op weg hebben geholpen met het maken van een goede marketingstrategie op basis van het PESO-model. Kom je er niet uit met de toepassing van het PESO-model voor jouw organisatie? Neem contact met ons op, we helpen je graag!

Terug naar boven