Doorgaan naar artikel

Populaire AI-tool schrijft in handomdraai goede teksten: is ons werk overbodig?

De ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI) is een interessante ontwikkeling in de communicatie-industrie. AI tools maken gebruik van geavanceerde algoritmen om teksten te schrijven die gebaseerd zijn op gegeven informatie. Dit betekent dat AI tools in staat zijn om op basis van een aantal opgegeven inputteksten, vergelijkbare teksten te schrijven die geschikt zijn voor de context.  

Een van de voordelen van AI tools is dat ze grote hoeveelheden informatie kunnen verwerken en verwerken in een korte tijd. Deze machines kunnen bijvoorbeeld gebruikt worden om snel een persbericht te schrijven of een productomschrijving. AI tools zijn ook ontworpen om taal en stijl te begrijpen, waardoor de resulterende teksten meer professioneel en overtuigend klinken.  

Deze technologie heeft een enorme invloed op het gebied van communicatie. AI tools kunnen bedrijven helpen bij het schrijven van content die consistent is en die aansluit bij hun doelgroep. Door het gebruik van AI kunnen bedrijven ook hun tijd beter besteden door zich te richten op andere aspecten van hun communicatie. 

Hoewel AI tools nog niet zo ver zijn dat ze kunnen worden gebruikt door iedereen, zijn deze technologieën al behoorlijk ver. AI biedt een enorm potentieel voor bedrijven om hun communicatieprocessen te verbeteren. 

Misschien vermoedde je het al, de bovenstaande tekst is niet door iemand van Issuemakers geschreven, maar door een AI tool, die de volgende opdracht kreeg:Write a blog in dutch about the interesting development of AI writing machines and how this affects the field of communication.” Nadat wij deze taak invulden (hier) duurde het slechts een minuut tot de tekst klaar was. De tool was zelfs even uit de lucht omdat er zoveel mensen gingen experimenteren.  

De output is echt (nog) niet 100% maar wordt steeds beter en beter, zoals Alexander Klöpping dat ook liet zien in zijn tweet over een door AI gemaakt opinieartikel. Enkele reacties op Twitter: “ik kan dit niet geloven”, “mind blowing” en ”looks promising”.  Ook was er de kanttekening dat er aan de stijl nog wel gesleuteld moet worden.

Interessant: als schrijver kan je AI gaan inzetten voor de opzet van een artikel, een nieuwsbrief, persbericht of een opiniestuk. Het kan een hoop zoek- en analyse werk schelen. Een andere AI-ontwikkeling die we volgen, is het generen van AI foto’s op basis van steekwoorden (text to image). Enkele tools zijn DALL-E, Midjourney en Stable Diffusion. Hoe vaak komt het nu niet voor dat een database met stockfoto’s nét niet het beeld bevat waar jij naar op zoek bent om een verhaal kracht bij te zetten. Een foto via AI is ook nog eens veel unieker.

Een maar: er is nog veel onduidelijkheid over juridische aspecten, gezien AI tools alsnog gebruiken maken van foto’s met auteursrechten, als input. En mag je een AI-foto zomaar op jouw website, intranet of socials plaatsen?

Oftewel; AI-ontwikkelingen zijn belangrijk om in de gaten te houden en om mee te experimenteren. Neemt het ons werk over? Nee, maar het kan er zeker anders door worden. Naast ongetwijfeld risico’s biedt nieuwe technologie veel kansen, net zoals bij andere grote ontwikkelingen en innovaties die we de afgelopen jaren hebben meegemaakt. We zijn benieuwd hoeveel communicatie adviseurs, journalisten, marketeers of schrijvers er al met AI werken. Welke kansen zie jij? Of vind je het nog iets te vroeg?

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven