Doorgaan naar artikel

Routekaart. Het is misschien wel het snelst gestegen gebruikte woord bij ons op kantoor. En niet alleen omdat we nu allemaal met de auto of trein op vakantie willen omdat we vliegschaamte hebben.

Steeds vaker zien opdrachtgevers in dat een issue op de kaart zetten en échte impact maken een kwestie is van de lange adem. Een campagne, lobbygesprek of een goed interview zijn niet genoeg. Oplossingen hebben we nodig. Een routekaart helpt daarbij. Met elkaar bepalen we sub-issues, mijlpalen en activiteiten die daarbij horen om het gewenste einddoel te behalen.

Dat we naar een plantaardiger dieet moeten als samenleving is zo’n einddoel. Het is al lang en breed bekend dat ons huidige voedingspatroon te veel vlees bevat voor de Aarde om dit vol te houden. We hebben de laatste tijd aandacht gevraagd voor een sub-issue dat deze verandering tegenhoudt.

Met Mister Kitchen voerden we campagne om plantaardige boter óók boter te mogen noemen. En geen plantaardig vetsmeersel. Trots zijn we op de vele artikelen die verschenen naar aanleiding van een (inmiddels gewonnen) zaak bij de Reclame Code Commissie rondom hun product Droomboter. Zoals wij ook al dachten: de consument is niet gek en kan plantaardige boter prima van dierlijke boter onderscheiden. Zelfs zonder leesbril is het verschil te zien. Nu de zuivelindustrie nog…

Vooruitkijkend, er staan een hoop mooie projecten op de planning die alles te maken hebben met oude en nieuwe media. Heel relevant voor iedereen die de journalistiek én/óf influencers een warm hart toedraagt.

Met Netwerk Mediawijsheid vragen we dit jaar aandacht voor persvrijheid en nieuwswijsheid met de nieuwe campagne Dichterbijnieuws. Hoe staat het met het vertrouwen in de journalistiek in Nederland en hoe kunnen we ervoor zorgen dat journalisten en burgers meer met elkaar in contact komen en van elkaar leren? Hopelijk het begin van de ommekeer. We gaan nog veel doen dit jaar, van een witboek voor journalisten, gastlessen in het onderwijs tot een toolkit voor docenten.

Een organisatie die al een heldere route heeft uitgestippeld is de DDMA. Zij professionaliseren influencer marketing stap voor stap en doen dit slim samen met de bvA, de Stichting Reclame Code, een heleboel grote adverteerders, influencers en managementbureaus. Waar ze eerder influencerregels.com ontwikkelden, zetten ze deze maand een volgende stap om influencers te helpen om de regels en wetten rondom influencer marketing beter te begrijpen.

Houd ze in de gaten, het is een goed voorbeeld van hoe je als brancheorganisatie de ondergrens met elkaar verhoogt en je verantwoordelijkheid neemt bij uitdagingen die oppoppen bij nieuwe ontwikkelingen.

Benieuwd of we dit of meer ook voor jouw organisatie of issue kunnen doen? We gaan graag met je in gesprek. Voor de routeplanner: Rembrandtweg 39-3, Amstelveen.

Tot daar!

Lars

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven