Doorgaan naar artikel

Stimuleren van gezondere en duurzame keuzes? Maak het duurder! 

In het coalitieakkoord is opgenomen dat er per 1 januari 2024 de belasting met 196 procent omhoog gaat voor alcoholvrije dranken als limonade, vruchtensappen en frisdranken.  De belasting gaat omhoog van €8,83 in 2022 naar €26,13 per 100 liter. Goed nieuws toch? We roepen al jaren dat ongezonde producten meer belast moeten worden en de gezonde producten juist minder. Vorige week nog riepen artsen, beleidsmakers, organisaties en wetenschappers op om de btw-afschaffing op groente en fruit door te voeren. Door deze maatregelen te nemen, stimuleer je een gezondere levensstijl.  

Er is echter één kleine ‘maar’… Voor de frisdrankbelasting is er een uitzondering gemaakt voor melk en andere zuivelproducten. Op deze producten wordt de belasting dus niet verhoogd. Bij de recent opkomende plantaardige alternatieven, zoals haver-, soya-, amandel- of kokosmelk, wordt de belasting wel opgevoerd. Dit leidde tot veel kritiek binnen de politiek en de samenleving.  

Reden genoeg voor de Partij voor de Dieren om vragen te stellen aan de staatssecretaris. Lang verhaal kort: het Kabinet houdt zich aan de Schijf van Vijf. Daar vallen wel zuivelproducten onder, maar geen vervangers. Vanaf 1 januari 2024 betaal je dus meer belasting voor je ongezoete havermelk, dan voor je chocolademelk. What’s next? De btw op Dropfruit duo’s van Red Band ook afschaffen omdat er concentraat van wortel en zwarte bes in zit? En dat binnen de Schijf van Vijf valt?  

Het ziet er helaas niet uit dat het kabinet van plan is de besluiten terug te draaien. Toch blijft het vreemd, want niet alleen de vervanging voor melk wordt duurder. Maar ook de vervanging voor alcoholhoudende dranken. De belasting op alcoholvrij bier en wijn gaat met deze maatregel ook omhoog. Aan de ene kant willen stimuleren om gezonder en duurzamer te gaan leven, maar de alternatieven om gezonder en duurzamer te leven wel zwaarder belasten.  Dubbele standaarden als je het ons vraagt. 

BNNVARA noemt het ‘winst voor zuivellobby’. Is dat zo? Met wie uit het veld zijn deze maatregelen besproken? Hadden bedrijven als Oatly en Alpro hier meer invloed moeten uitoefenen? Wie heeft er invloed gehad of wie had er juist geen invloed op? Wij zijn benieuwd. Jammer is het wel van de havermelk en alcoholvrij bier. 

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Terug naar boven