skip to Main Content

Thuiswerk tips

We zijn het er allemaal over eens. Thuiswerken is niet hetzelfde als op kantoor. We missen de kletspraatjes bij de koffie, de gezamenlijke lunch. Thuiswerken is gewoon een stuk minder gezellig. Maar we maken er het beste van en daarom hebben we voor deze tweede week de nodige tips & tricks weten te verzamelen om de werkweek binnenshuis zo goed als mogelijk te kunnen besteden en je hopelijk energiek aan het werk kunt gaan.

  1. Start de dag met een wandeling of een rondje fietsen, vanzelfsprekend rekening houdend met de voorzorgsmaatregel van het RIVM om in ieder geval 1.5 meter afstand te houden van mensen die je op straat tegenkomt. Zo start je je dag energiek en creëer je een ritme voor jezelf. Geniet van de tijd die je normaal aan het reizen bent.
  2. Om je focus en energie op peil te houden gedurende de dag; neem voldoende rust en doe ieder uur wat rek-en strek oefeningen, zoals deze. Als je pauze neemt, blijf dan niet achter je laptop zitten. En vergeet niet te hydrateren: drink voldoende water.
  3. Maak het leuk voor jezelf en je collega’s! Introduceer elke dag een ander thema voor de dagelijkse team-call (zei daar iemand verkleedfeestje?) en organiseer bijpraat-sessies, zoals wij dat afgelopen vrijdag deden tijdens een digitale variant van onze VrijMiBo.
  4. Als je mensen om je heen mist: maak een digitale meeting aan met bijvoorbeeld je kamergenoten van kantoor, zodat je toch kan samenwerken op afstand. Je hoort anderen tikken, naar de wc gaan, koffie drinken etc. Je kan even tussendoor een vraag stellen als je wil. Zo ben je niet alleen aan het werk! Wij starten iedere dag met een digitale check-in. We bespreken het werk voor de dag maar checken ook hoe iedereen zich voelt. Er zijn genoeg handige apps hiervoor zoals Teams, Zoom, Google Hangout, of Houseparty (zie app store) die zorgen voor verbinding.
  5. De Issuemakers zijn echte ‘nieuwsjunkies’. Hoe verleidelijk het ook is om alle content af te struinen, raden we aan om dit te beperken tot een paar checks per dag. Door continue het nieuws of social kanalen te checken raak je behoorlijk afgeleid, en misschien zelfs gefrustreerd of angstig van de vele berichten rondom de coronacrisis.
  6. Door de hele dag vanuit huis te werken, vervaagt de grens tussen werk en privé gemakkelijker. Zorg er daarom voor dat je het einde van de werkdag bewust afsluit, door je laptop weg te leggen en weer even de buitenlucht op te zoeken.
  7. Zorg ervoor dat je voldoende ontspant en oplaadt in de avond en je vrije tijd. De huidige situatie vraagt veel van ons allemaal. Om scherp te kunnen blijven, is het belangrijk je rust te pakken wanneer het kan.
Back To Top