Ga naar hoofdinhoud

Voorloper worden? Verander de default van jouw industrie

Er is veel media aandacht voor het feit dat vlees voor het eerst duurder is dan vleesvervangers. Goed nieuws zou je denken! Alle cijfers wijzen erop dat het laten staan van vlees, beter is voor het klimaat. Echter is dit verschil in prijs niet expres, maar is de prijsverhoging een logisch gevolg van de stijgende energie en gasprijzen. Iets waar de vleesindustrie eenmaal meer mee te maken heeft. Een toevallige ontwikkeling dus.

We zijn blij met dit verschil in prijs,  maar hoe zorgen we ervoor dat het zo blijft? Zo moeilijk zou het toch niet moeten zijn? Mensen stimuleren om minder vlees en zuivel te nuttigen, en dat te vervangen voor vleesvervangers of nog beter, groentes. Vorig jaar riepen wetenschappers al op om vlees duurder te maken. Hoe komt het dan dat vlees pas duurder wordt wanneer we te maken hebben met inflatie? Dit lijkt te komen door de weerstand tegen ‘het nieuwe normaal’.

In de speech van Roos Vonk op het Issuecongres legde zij uit waar de tegenstand vandaan kan komen, en nog belangrijker hoe daar mee om te gaan. De kern van haar verhaal? Doe als goeddoener een beetje je best om de ander voor je te winnen. Wees niet te belerend, maar vooral verbindend. En bouw beweging in stapjes op. Niemand gaat in één keer van zwart naar wit.

Een goed voorbeeld van het nieuwe normaal is om de vegetarische (of veganistische) optie standaard te maken. Bij het bestelllen van een koffie de vraag krijgen of je plantaardige of koemelk wilt, waardoor de standaard ineens verandert. Het beste voorbeeld van een nieuw normaal doorvoeren, is toch wel de nieuwe campagne van Burger King. In Wenen vragen ze vanaf nu: “een normale burger of met vlees?”

Door beide opties te geven, ben je niet belerend en bied je de nieuwkomer (en wellicht tegenstander) toch een kans om in kleine stapjes voor het duurzame te kiezen. Het zal misschien even wennen zijn, maar door het op deze manier te presenteren komen we toch dat stapje dichter bij een wereld waarin we met zijn allen wat beter voor onze planeet zorgen. Wat ons betreft volgen meer merken het voorbeeld van de Burger King door een voorloper te zijn (of worden) binnen de eigen industrie.

Ook een voorloper worden? we helpen daar graag bij. Mail advies@issuemakers.nl voor contact.

Behoefte aan advies van onze experts over jouw issue?    
Back To Top